lluvia ligera
  • Màx: 23°
  • Mín: 22°
23°

BonPreu, Plusfresc i Ametller són els supermercats més responsables lingüísticament, segons la Plataforma per la Llengua

174353

La Plataforma per la Llengua ha analitzat la realitat lingüística de 16 cadenes de supermercats dels territoris de parla catalana. Les dades, extretes el mes de juny a partir de les més de 2.300 valoracions globals a supermercats que han fet els usuaris de la CatalApp, mostren que Bonpreu, Plusfresc i Ametller Origen són les empreses que millor actuen lingüísticament.

A la CatalApp els usuaris valoren l'atenció oral, escrita i virtual dels establiments comercials i la puntuen entre 0 i 4 punts. En el cas de Bonpreu, amb una valoració mitjana de 3,59, la seva actitud és positiva en els tres camps, i a més té un bon accés al web en català. En la mateixa situació es troben Plusfresc (3,41 de mitjana) i Ametller Origen (amb una puntuació de 3,11). D'altra banda, els supermercats Spar disposen d'una bona atenció oral en català als seus establiments, però no tenen el web en aquesta llengua. Tampoc el tenen altres grans cadenes com són Eroski, Dia, Lidl o Carrefour. D'entre els més valorats, Bonpreu i Ametller etiqueten en català, mentre que Plusfresc continua amb una marca pròpia feta a Catalunya que no etiqueta en català.

L'estudi també treu a la llum la falta d'una bona atenció oral en català en supermercats com Sorli, Condis o Caprabo. La puntuació mitjana dels usuaris en aquestes cadenes és inferior als 2 punts.

A la part negativa de la balança s'hi troben Lidl, Carrefour i Mercadona. Aquestes són les tres marques que acumulen les pitjors valoracions i suspenen clarament en la seva atenció oral i virtual a tots els territoris, i escrita quan no es tracta de Catalunya. A l'informe, l'ONG del català ha desglossat la situació d'aquests supermercats a cada territori amb l'objectiu que en prenguin consciència i puguin solucionar aquesta manca de responsabilitat social.

Lidl té una bona presència del català als seus establiments a Catalunya, però no és així a les botigues de les Illes Balears i del País Valencià, on la percepció dels usuaris és molt dolenta. Carrefour encara és més mal vista pels clients catalanoparlants: en tots els territoris se'n destaca la manca d'una bona atenció oral en català, una situació que ja és globalment molt negativa al País Valencià i a la Catalunya del Nord.

Finalment, Mercadona, que és el supermercat que acumula més valoracions a la CatalApp, és qui té la pitjor valoració, amb una mitjana d'1,48 punts. En aquest cas, els usuaris sí que valoren bé l'atenció escrita cap a l'usuari, però perden qualitat en l'atenció al client quan es tracta de mantenir-hi una conversa, o bé en l'àmbit digital, ja que Mercadona practica la fragmentació de la llengua en disposar de webs en català i en valencià de manera separada, fet que podria ser el causant d'aquesta mala percepció dels usuaris.

A partir d'aquesta anàlisi, la Plataforma per la Llengua felicita les cadenes de supermercats que ho estan fent bé i que actuen amb bona responsabilitat lingüística i les anima a continuar tenint cura de la llengua. En canvi, a aquells establiments que presenten valoracions més negatives, els anima a prendre les mesures pertinents a fi de guanyar-se la confiança del consumidor i a vetllar perquè drets lingüístics de tots els consumidors es vegin respectats, tal com marca la legislació corresponent. L'entitat contactarà amb els pitjors valorats per mirar d'ajudar-los a reconduir la situació.

La CatalApp, l'aplicació mòbil que valora la responsabilitat lingüística dels establiments comercials, es va presentar fa tres anys i ja compta amb més de 12.000 usuaris i 60.000 valoracions, que permeten valorar les bones pràctiques i també saber quines empreses van mancades de sensibilitat lingüística. L'objectiu final de l'aplicació és que no es produeixin casos de vulneracions de drets lingüístics i que els usuaris puguin veure respectat el seu dret d'ésser atesos en català.

COMENTARIS

Anterior
Pàgina 1 de 2
Siguiente
Per Abderraman El Guajiri, fa devers d'un mes

Ppzzzttt, guapi, no hakka dhiu, no hakka dhiu!!. Quiere prasioso sanisera di cuennocabria achamuscao?. Tu quiere?

Valoració:0menosmas
Per Claro que sí, guapi, fa devers d'un mes

@Guillem

Siento defraudarte, pero en el Agromart de Blanquerna sólo hay un chico que habla en mallorquín habitualmente.
Y si le hablas en castellano, te contesta en castellano.
Ya estás corriendo a chivarte a las SA. Perdón, a la ASM.

Valoració:-9menosmas
Per I tant, fa devers d'un mes

El Corte Inglés, es lo mejor. Buenos productos, frescos y de calidad. Club gourmet y delicatesen. Aparcamiento cubierto. Haces la compra, llenas el carro y te lo traen a casa sin cargo alguno. Pagas con su tarjeta y a fin de mes te lo cargan.

A Mercadona, no voy. Estoy hasta las narices de Hacendado. En los anaqueles no hay otra cosa que su marca, que en muchas ocasiones tiene bastante que desear.

Naturalmente, a los que dicen que hablan catalán ni los conozco. Ni sé dónde debería ir a buscarlos. Si una cosa funciona, no la toques.

Valoració:-4menosmas
Per Tià, fa devers d'un mes


Vos record que la cadena Agromart té una actitud exemplar envers la llengua.

Valoració:8menosmas
Per sebastià, fa devers d'un mes

@ el que té els ous plens de sèu... quina mamarratxada noi els teus arguments. Qualitat i preus poden anar junts segons si és primera marca o segona marca i tots ho fan, de surtit, home potser no hi trobaràs canyes de pescar però pel demés, tots ténen el mateix per definició, els horaris, a mí no se'm acut d'anar-hi despreés de les 10 de la nit, i dissabtes i diumenges, cadascú obre segons la situació territorial, com l'aparcament,... Ho has dit en serio? trobar aparcament en un supermercat t'ha sigut dificil? o és que vols parcar davant mateix de la porta? i finalment, la gran cantada...facilitats de pagament: TOTES: mira si és ben fàcil AL COMPTAT EN EFECTIU O AMB TARGETA DE CREDIT.
I per a mí, l'avantatge més gran és eliminar el perill de TROBAR-ME AMB GENT COM TÚ.

Valoració:11menosmas
Per ., fa devers d'un mes

No els havía sentit nomenar mai a cap, per tant no sabía ni que existien.

Valoració:0menosmas
Per paco, fa devers d'un mes

Gràcies, ja se on no anar

Valoració:2menosmas
Per Guillem, fa devers d'un mes

Sabeu si hi ha programat alguna obertura d'en supermercat Bonpreu a Mallorca? És una pena que aquí no n'hi hagui (sort que tenim agromart, perquè si conteu hiper centrO, que en català no té ni les seccions de les tendes)

Valoració:11menosmas
Per 2000, fa devers d'un mes

@la seu plena dóus: A veure,la noticia va sobre la llengüa.La resposta a les teves preguntes les tindràs de cercar a una altre banda o anar-hi tu mateix a comprovar-ho.Jo fa molt temps que hi vaig i n´estic molt satisfet.

Valoració:11menosmas
Per un de compromés, fa devers d'un mes

Establiments que hem de freqüentar tots els que donem importància a la nostra llengua. Per compromís i afinitat a les quatre barres.

Valoració:17menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 2
Siguiente

Comenta

* Camps obligatoris