algo de nubes
  • Màx: 18°
  • Mín: 15°
18°

Peix blau i d'aigua freda, el que més Omega 3 aporta

Els greixos animals, sobretot els marins, són molt beneficiosos per a la salut. Els omega 3 i 6, en concret, redueixen el risc de patir una malaltia cardiovascular i rebaixen el colesterol de la sang

Els àcids grassos essencials no es poden fabricar, o sigui que els menjam o no, com ara els Omega 3 i Omega 6, de la mateixa família, però que no cal confondre entre ells. I on es troben aquests bons greixos? "Idò en el peix, els musclos i els crustacis, però sobretot a les algues", explica Marta Castells, doctora en Farmàcia que visità Palma recentment per aprofundir en la relació entre peix i els Omega 3 i 6.

Costa continua: "És a les algues on es troben originalment, mentre que a la resta -peixos i musclos- s'hi poden trobar, perquè les algues són un ingredient de la seva cadena alimentària".

Ara bé, també hi ha diferències respecte d'on es poden trobar productes amb un nivell més alt d'Omega 3. Els peixos d'aigua freda en duen més, força més, perquè el peix ha de liquar la seva sang amb més freqüència, a fi de no congelar-se. Per tant, en reprodueix més.

De fet, la troballa de l'Omega 3 com a element saludable la devem als esquimals. No debades, el seu consum de peix era tan absolut que la classe mèdica s'adonà del baix nivell de malalties cardiovasculars que patien els habitants del pol Nord.

Però, on es troben les propietats beneficioses? Idò en la capacitat que té per disminuir els nostres triglicèrids i, per tant, el risc de patir un accident cardiovascular. Així mateix, regula la tensió arterial. "De tota manera, allò que no està clar és que també disminueixi el colesterol", matisa l'experta.

Per damunt de tot, però, té la capacitat de crear un major i millor impuls elèctric de les neurones, perquè la membrana de greix insaturat ho potencia. Consegüentment, el sistema nerviós és més fluid. "De fet, la proporció d'Omega 3 al cervell és importantíssima", remarca Castells, atès que com més proporció d'aquest tipus de greix (saludable, és clar), menor tensió arterial.

També cal menjar-ne de blanc
És per aquest motiu que la doctora Castells recomana consumir peix entre dues i quatre vegades a la setmana: "El millor equilibri és menjar tant peix blanc com blau, si bé és aquest darrer el que més quantitat d'Omega du". Això és conseqüència que el peix blau es troba al nord, on les aigües són més fredes.

Un darrer consell de la doctora Castells: "Cal menjar tant peix gros com de petit, perquè el peix acumula mercuri al llarg de la seva vida. Això no obstant, com més petit sigui, vol dir que menys mercuri haurà acumulat i serà més beneficiós per a la salut".

És un consell especialment important per a les dones embarassades. "La llet materna tindrà propietats per a l'infant com marqui la seva alimentació", diu. De fet, un altre benefici del consum d'aquest greix insaturat és que millora malalties com la psoriasi i l'aparició d'èczemes a la pell.

Ara ja queda lluny el temps en què les sardines eren dolentes per a la salut i l'oli pel colesterol, perquè els mites urbans han deixat pas a recomanacions sobre com equilibrar la dieta.

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris