nubes rotas
  • Màx: 23°
  • Mín: 23°
24°

Noves experiències educatives: el claustre virtual

José Luis Castillo, un dels ponents de les jornades.

Menorca Edu21

El moviment Menorca Edu21 davant la celebració els pròxims dies 27 i 28 d'agost de les Jornades Famílies i Mestres per un Pacte, ha donat a conèixer les diferents ponències i experiències que s'exposaran la setmana que ve a la trobada. Una d'elles és l'EABE I NOVADORS: L´Emotionware del Claustre Virtual.

El moviment EABE (Encuentro Andaluz de Blogs Educativos) es va transformar fa 10 anys, quan de cop es va quedar sense subvencions. Aleshores, els mestres decidiren continuar les trobades d’una nova manera, més horitzontal i participativa, sota el que van denominar “Desconferències”, “Claustre Virtual”.

Paral·lelament, el 2003 sorgeix al País Valencià, el moviment Novadors, plantejat en els seus inicis com una trobada totalment informal de mestres interessats per les noves tecnologies, d’intercanvi gastronòmic-lúdic-educatiu i en la qual aquests espais informals tenien tant de pes com els formals. Paraules com a EmotionWare han esdevingut la marca d’una de les trobades més participatives i mediàtiques de docents d’arreu de l’Estat Espanyol.

El professor de ciències, José Luis Castillo Chaves, és membre actiu d’EABE i NOVADORS, dues organitzacions de base, formades per docents, estudiants i pares, que han entusiasmat un gran nombre de persones al voltant de l'educació del segle XXI sense tenir cap recurs econòmic.

En paraules del ponent, el secret de l’èxit d’aquestes trobades rau en la creació de microentorns. Aquests mai no han estat atesos directament pels governants. Per tant, si volem un altre sistema educatiu l’hem de construir des de baix, sense esperar que el poder establert ho faci per nosaltres.

Segons l’autor, els components bàsics en la creació d’un microentorn són: les ganes o necessitat de canvi compartides, que poden provenir de fonts diverses: Ja he après prou; m’he cansat del mateix de sempre; he patit massa i he trobat amb qui fer-ho; una dinàmica pausada; l’obertura a altres microentorns (móns petits i hiperconnectats) i, en darrer lloc, la tolerància a l’error, ja que la intel·ligència col·lectiva i la comunicació optimitzen la feina.

Sigui com sigui, hi ha un element comú, bàsic i fonamental: la narració professional docent. No tant sobre el que es fa (això ho hauria de fer l’alumnat) com sobre les seves intencions (abans), reflexions (durant) i conclusions (després).

Més informació de les jornades a: http://menorcaedu21.blogspot.com

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris