muy nuboso
  • Màx: 15°
  • Mín:
15°

“Satisfacció i prudència”

El president balear, Francesc Antich, augura que Son Sant Joan“serà inclòs en el model com a aeroport singular, perquè en compleix tots els requisits” . En qualsevol cas, es manté caut

114088

Antich, amb Gual i Vicens, examinant la proposta del ministeri de Foment.

Ferran Aguiló(J.T.)

"Estam convençuts que Son Sant Joan serà inclòs entre els aeroports singulars", assegurà ahir el president del Govern, Francesc Antich, que es mostrà "satisfet" en conèixer el sistema de gestió aeroportuària anunciat pel ministre Blanco, tot i que llançà un missatge de "prudència". Antich va fer aquestes declaracions després de reunir-se d'urgència amb el conseller de Mobilitat, Gabriel Vicens, i amb el president de la Cambra de Comerç de Mallorca, Joan Gual de Torrela, per procedir a una primera anàlisi de la compareixença de Blanco.
Antich emfasitzà el fet que Son Sant Joan en compleix "tots els requisits", tal com ho demostren els "bons resultats de 2009 i les previsions per a 2010". Així mateix, manifestà que l'aeròdrom de Palma és un dels "més ben situats" per entrar a formar part del nou model. En aquest sentit, el cap de l'Executiu considerà "molt important" que les grans decisions, com ara els comitès de rutes i la captació de noves destinacions i clients, s'hauran d'aprovar amb una majoria qualificada, per la qual cosa "no n'hi haurà prou només amb el vot de la societat estatal", sinó que també serà necessari l'acord dels components del consell d'administració de la societat filial.

No obstant això, el president demanà "prudència" perquè, segons indicà, la nova llei que regularà la direcció dels aeroports no s'aprovarà fins d'aquí a sis mesos, temps que serà aprofitat per "analitzar cada un dels percentatges de participació en la gestió de Son Sant Joan i veure com es durà a terme realment". Per als propers dies, Antich anuncià que mantindrà una reunió amb els agents econòmics i socials de les Illes per tractar del nou model, a fi que "entre tots, donem forma a una darrera opinió de les Balears" sobre la iniciativa de Foment. Respecte de la situació de l'aeroport d'Eivissa i el de Maó, el mandatari mostrà la intenció del Govern que tots els aeròdroms de l'Arxipèlag tinguin la "màxima participació" en el sistema proposat per la seva "importància estratègica", si bé recordà que el de Palma "compleix més requisits, però això no lleva que no haguem de treballar en un sentit ampli".

Les reaccions

El president de la Cambra de Comerç, Joan Gual de Torrella, destacà que, malgrat que "estaria millor que el nou model de gestió fos efectiu de manera més ràpida, avui -ahir per al lector- és un dia important, tenint en compte que fa deu anys que es parlava de vendre AENA en bloc i avui parlam de participar en la direcció dels nostres aeroports: hem anat d'un extrem a un altre". A més, destacà que s'hi hagi inclòs el factor del turisme, "per primera vegada".

En la línia marcada per Antich, el PSIB-PSOE valorà de manera positiva la iniciatvia formulada per José Blanco, perquè obre la "porta a la participació de les autonomies tant en la presa de decisió sobre rutes com en la gestió directa dels seus aeroports singulars", va declarar la secretària d'Organització, Rosamaria Alberdi. El diputat Josep Melià (UM) advertí que les Balears no seran "un convidat de pedra" en la direcció dels propis aeròdroms, sinó que hi han de tenir "poder de decisió". Melià subratllà que cogestió "ha de ser sinònim de codecisió", per la qual cosa incidí que les regions "no poden ser convidades a aquestes discussions sense poder-hi decidir". A més, recriminà que la proposta del ministre és "molt inconcreta".

A pesar de tot, trobà que és una passa "en positiu". Quant a les paraules d'Antich en el sentit que les Illes "en compleixen totes les exigències", asseverà que les ha pronunciades "sense tenir una base sòlida de les declaracions de Blanco", perquè "encara no se sap i tampoc no hi ha cap certesa que les Balears entraran en la primera fase de la cogestió". El conseller de Turisme, Miquel Ferrer, també d'UM, comparà el sistema actual de direcció de les instal·lacions amb els "plans quinquennals" de determinats regímens. Ferrer assegurà que aquest mètode forma part d'un tipus d'economia que "gairebé està extingida en tot el món civilitzat" i que es caracteritza per "la planificació i la centralització de decisions". Ferrer desitjà que l'Arxipèlag sigui inclòs en el futur model, encara que no preveu que sigui a curt termini.

El secretari general del PSM, Biel Barceló, lamentà que des del Ministeri "s'ha avançat ben poc, perquè no han concretat res" i que la fórmula planejada "és excessivament estatalista i centralista". Això no obstant, es felicità del fet que "Palma compleix tots els requisits que manquen per entrar en el nou model, com ara els de trànsit i complexitat aeroportuària", i augurà que seria un "comparatiu molt greu" si al final Son Sant Joan no hi entràs. Finalment, Barceló recordà que "s'ha fet molta pressió perquè el Ministeri reaccionàs". Pere Sampol, senador autonòmic per Balears, destacà que el model "encara és molt verd", però insistí que"no hi ha aeroports més singulars" que els nostres i els de les Canàries.

Joan Lladó, president d'Esquerra-Illes, qualificà el nou sistema de "maquillatge d'un model centralitzat" i indicà que s'ha "d'esperar" per saber que passarà amb les Balears. El Partit Popular lamentà que Blanco no aclarís si els aeròdroms de l'Arxipèlag, especialment el de Palma, estaran al mateix nivell que els de Madrid i Barcelona. En aquest sentit, reclamaren que s'acabi d'un cop el menyspreu cap a les Illes, de manera que Son Sant Joan es pugui situar al lloc que li correspon.

COMENTARIS

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per Pere Antoni., fa mes de 11 anys
Ja tremol. Carreteres a la mallorquina, IB3 a la mallorquina i ara aeroports a la mallorquina. L'única cosa que està clara és que ja hi ha un caramull de polítics esperant sillón i una bona paga per la gestió de l'aeroport.
Valoració:1menosmas
Per gerret, fa mes de 11 anys
ens veim negres per posar en marxa un trenet manacor-artà i volem manejar un aeroport de nivell europeu, quino és conforme és perque no vol
Valoració:2menosmas
Per PERE, fa mes de 11 anys
Xuparan els de sempre ¿perque serveix el impost revolucionari de la cámara de comerç? Van com a locos per foter-li cullerada al pastel.
Éls d´UM ja s´estaran fregant les más amb aquest negociet a on mirarán de enxufarne un parell dels seus. Volarán gratis, aprofitaran les sales VIP i el poble seguirá igual que com ara.pasant controls, esperant i patint les arbitrarietats de les autoritats, Sempre pagam els mateixos.
Valoració:6menosmas
Per fart d'ejpanya i dels unionistes, fa mes de 11 anys
ja es veu que fer de colònia ens provoca Satisfacció
Valoració:0menosmas
Per Joan, fa mes de 11 anys
Sí, però seguirà decidint Madrid sobre Son Sant Joan, i no el Govern Balear, com hauria de ser.
Valoració:4menosmas
Per Xisco Mas, fa mes de 11 anys
Xisco; posat els calçons que fa fred i et costiparas.
Valoració:7menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente

Comenta

* Camps obligatoris