algo de nubes
  • Màx: 16°
  • Mín:
14°

Palma tanca la temporada turística amb reserves tardanes i caiguda en l'ocupació

El descens ha afectat principalment els mercats britànic i espanyol, tot i que l'alemany també s'ha comportat malament

Palma es disposa a tancar en les pròximes setmanes una temporada turística caracteritzada per reserves molt tardanes, amb només una setmana d'antelació al viatge, d'entre el 10 i el 15 per cent, que s'ha traduït en un altre encara major de la facturació, d'entre el 20 i el 25 per cent respecte als resultats de 2008.

Aquest és el primer balanç que realitza l'Associació Hotelera de Platja de Palma, principal nucli turístic de la ciutat, el president del qual, Francisco Marín, ha exposat que "ha estat un estiu molt complicat", que ha mantingut constantment en vil els empresaris del sector, en veure's obligats, des d'"abans de començar juliol", a realitzar importants descomptes.

Encara que només han tancat tres establiments en el que portam de setembre, dels 130 existents a la zona, Marín ha assenyalat que l'octubre "sí que es produiran tancaments avançats", a causa de la mala ocupació que es registra ara, que se situa en el 75%, quan el normal venia essent el 85%. Per la qual cosa assegura que "les xifres d'ara no han arribat, ni de lluny", a les de 2008.

Aquest descens afecta principalment als mercats britànic i espanyol, però, l'alemany, que és el principal a la Platja de Palma, amb un 75 per cent del total de turistes atesos, també "s'ha comportat malament", experimentant un descens acusat respecte a la temporada anterior, a causa de la crisi econòmica, de la Grip A i dels atemptats terroristes, que "sens dubte, no han ajudat".

Marín ha recordat que s'han donat altres temporades turístiques complexes o dolentes anteriorment, però ha considerat que el pitjor de la que ara acaba és "no poder tenir càlculs sobre com seran els pròxims quinze dies" de temporada. Una situació que "complica molt" l'activitat hotelera de vacances, perquè té les seves repercussions laborals i, en general, sobre les previsions a realitzar.

Però, els hotelers no són els únics que ho han passat malament. Des del sector de la restauració també lamenten una escassa afluència de públic als seus establiments al llarg de tota la temporada, i, pel que respecta als que es troben a Platja de Palma, s'han vist obligats a ofertar, per primera vegada, menús nocturns entre 10 i 15 euros, 18 euros com a màxim.

PREOCUPATS PEL PREU

El president de Pimem-Restauració, Juan Cabrera, ha apuntat que "el client que ens visita avui ja no demana la carta, sinó que pregunta amb antelació quant li costarà un plat d'espaguetis". Un fenomen que s'ha detectat sobretot a Platja de Palma, però que s'estén amb rapidesa a altres zones menys turístiques, l'activitat del qual unes vegades depèn de la temporada i d'altres ja era baixa a l'estiu.

Cabrera, que va definir el comportament d'aquest estiu de "totalment negatiu", considera "molt lamentable" que els restaurants hagin de realitzar ofertes a la baixa precisament en el moment en què haurien de facturar més. En part, a causa de l'efecte que sobre aquest segment d'activitat té l'oferta de 'tot inclòs', per la qual cosa insta els hotelers a "reflexionar"-hi.

Una mica més optimista es va mostrar la regidora de Relacions Institucionals, Turisme, Comerç i Consum de Palma, Joana Maria Borràs, que ha dubtat que al final de la temporada el descens en l'afluència de visitants assoleixi el 15 per cent i, a més, ha recordat que Balears és la Comunitat que millor ha aguantat la recessió i que la disminució del nombre de viatgers ha estat menys accentuada.

OFERTES A LA BAIXA

Tanmateix, l'edil -que també és presidenta de l'Institut Municipal de Turisme (Imtur)- ha admès que les reserves i contractacions "molt d'última hora" han estat la tònica general del passat estiu. Un fenomen que ha justificat que els viatgers "esperen obtenir un millor preu" en la compra de les seves vacances, a costa de les ofertes de la indústria alotjativa, que ha estat "molt sotmesa" a aquesta situació.

A més de sostenir que hi havia unes expectatives més a la baixa del que en realitat ha estat", Borràs s'ha mostrat convençuda que la temporada turística de 2010 serà "molt millor que aquesta", perquè "tenim un posicionament fort, fins i tot en moments difícils," com l'actual. I, en aquest sentit, aposta per continuar amb la línia d'acció actual des del municipi quant a turisme.

Aquesta es basa en dinamitzar la zona comercial de la ciutat, en la col·laboració ja establerta amb Bilbao i Sevilla, i en l'obertura a nous mercats, a Àsia i Orient, destacant l'obertura d'una línia aèria Tel Aviv (Israel)-Palma, mentre que aquest mes viatja una delegació de l'Imtur a la Xina per prendre contactes amb els principals touroperadors de la zona.

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris