P. GIMENEZ.Palma.
Per desè any consecutiu, el monestir de la Puríssima Concepció de Palma obre les seves portes per mostrar a la ciutadania els tresors patrimonials que custodia i que any rere any surten a llum gràcies al projecte de recuperació del patrimoni artístic i etnogràfic de la comunitat de les Clarisses Caputxines.
Els comissaris del projecte, Aina Pascual i Jaume Llabrés; el president d'honor de Gesa Endesa, Feliciano Fuster, que es troba darrere la iniciativa des que es va encetar el 1996; la consellera de Cultura del Consell de Mallorca, Dolça Mulet; i la tinent de batle de Turisme i Promoció Exterior de l'Ajuntament de Palma van presentar ahir la proposta amb la qual el convent torna a sorprendre: La mirada del poble. Art, costumari i religiositat i els Betlems de les Caputxines.
La important col·lecció de betlems històrics del convent, segles XVII al XIX, torna a exhibir-se a la sala de treball, al costat del Betlem monumental. El naixement, una joia del ric patrimoni de la Puríssima, presideix l'espai on també es troben el Ministeri dels Fundadors, les figures de cartó retallat i cinc expositors amb naixements populars i del taller del mestre de les Verges Rosses.
Segons va explicar Aina Pascual, aquest any «s'han pogut començar a recuperar algunes de les històriques figures del naixement». L'especialista Magdalena Vidal, sota supervisió de les clarisses caputxines, ha restaurat deu figures de fang cuit policromat i algunes de les figures vestides del betlem monumental, «reaprofitant, com es feia abans, retalls de tela que es conservaven al convent».
Pel que fa a La mirada del poble, l'exposició està orientada a mostrar diferents aspectes de la religiositat popular, «a partir d'un patrimoni menor» com ceràmiques, caixes, obres d'art, objectes i peces de mobiliari. A través d'«aquests objectes artístics i d'ús comú de la comunitat de les caputxines es volen testimoniar distints aspectes propis de l'àmbit conventual», assenyalà Aina Pascual.
Així, el recorregut de la mostra permet a l'espectador obtenir una visió de la pintura religiosa anònima dels segles XVII i XVIII a Mallorca, amb obres la temàtica de les quals gira entorn de la Mare de Déu i el Bon Jesús.
Entre les obres que s'exhibeixen, algunes pertanyents a col·leccions externes als fons del monestir de les caputxines, destaca al quart àmbit una Crucifixió del segle XVI, signada pel mestre Miquel Oms i recentment restaurada. Aquesta pintura és la més antiga entre totes les conservades al convent de les Caputxines. També mereixen especial atenció els dos armaris de fusta dels segle XVIII que es mostren o una túnica brodada d'una talla del bon Jesús del segle XVIII. El fons de ceràmica del convent té el seu espai a la sala Mar Vermell, que també mostra la col·lecció de rosaris i de capses que es conserven al convent.