nubes dispersas
  • Màx: 18°
  • Mín: 11°
19°

TripAdvisor, l'empresa de la qual s'han queixat més ciutadans per l'ús del català

El nombre de discriminacions lingüístiques en el sector emergent dels negocis a Internet (botigues virtuals, empreses de reserves o portals d’intercanvi d’informació) ha augmentat de manera important durant el darrer any, segons l’informe de queixes lingüístiques rebudes el 2014 a la Plataforma per la Llengua. El nombre de queixes a empreses d’aquest sector se situa aquest darrer any en un 11,6% del total de 336 reclamacions gestionades els darrers dotze mesos per l’ONG del català. En concret, TripAdvisor és l’empresa que ha rebut més queixes, totes per la seva negativa a publicar comentaris en català.

Les empreses de serveis (17,9%) i les Administracions i organismes públics (16,4%) són, com cada any des que es realitza aquest informe, els sectors dels quals s’han rebut més queixes. El sector dels negocis a Internet se situa així en tercera posició (11,6%). L’ONG del català creu que la irrupció d’empreses d’aquest sector és una oportunitat per arribar al públic que consumeix productes i serveis en català que, en alguns casos, s’està deixant escapar. L’organització va rebre el 2014, 336 queixes lingüístiques sobre dèficits en l’ús del català i vulneració dels drets lingüístics dels consumidors i ciutadans.

Pel que fa a les empreses, a més de la ja esmentada TripAdvisor (10 queixes), destaquen pel seu nombre de queixes l’empresa de telefonia Movistar (8), les entitats financeres Banc de Sabadell (7), Caixabank (5) i ING Direct (5), seguides de la cadena de restaurants Burger King (4) i la constructora Dragados (4).

A més d’aquestes empreses, moltes administracions i organismes públics destaquen pel seu nombre de queixes. És el cas de l’Ajuntament de Barcelona (que n’acumula 7, repartides en diverses àrees i organismes locals), el ministeri de Foment (7) per la marginació del català en transports i infraestructures i l’Administració de Justícia (6) per deficiències en l’ús del català en tràmits judicials o en els registres civils. A continuació s’hi situen administracions com ara l’Agència tributària espanyola (5), el Departament d’Ensenyament de la Generalitat (5) o la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (4).

L'Administració central espanyola, sobre la qual hi ha més queixes

De totes les administracions, L’Administració central espanyola (50,9%) ha destacat per sobre de les administracions autonòmiques catalana (27,3%) i balear (3,6%) i de l’Administració local (18,2%). Més de la meitat de les queixes a les Administracions fan referència a vulneracions dels drets lingüístics dels parlants. En el cas de les vulneracions en l’atenció oral i escrita, cal reiterar que és necessari vetllar per la competència lingüística dels treballadors públics i sensibilitzar-los per atendre la ciutadania sense que la llengua triada suposi un impediment.

Si agrupem les reclamacions per motius, les deficiències en l’ús del català en l’atenció oral i escrita (29,8%) han tornat a ser el 2014 la motivació més freqüent de les queixes. Just darrere, s’han situat la publicitat (21,7%), la retolació comercial (14,6%) i els serveis web (14,3%), que han superat  l’etiquetatge (10,4%) que havia tingut un paper més preeminent en anteriors edicions de l’informe.

Casos d'èxit

Aquesta és la quarta edició de l’informe que fa públic la Plataforma per la Llengua sobre el seu servei de queixes, consultes i denúncies lingüístiques. Les actuacions que s’han dut a terme arran de la gestió de les queixes de tots aquests anys han contribuït que algunes empreses modifiquessin els usos lingüístics per garantir els drets dels parlants. És el cas de la incorporació del català als webs de les empreses Fotocasa i Nespresso. Altres empreses, com les cadenes de supermercats Dia i Alcampo, s’han compromès a usar el català en els webs en un futur proper.

Tot i aquests èxits, l’ONG del català considera preocupants les deficiències d’ús de la llengua catalana que demostren les queixes rebudes. També troba particularment greus les vulneracions a les administracions públiques, on els drets dels parlants teòricament estan més emparats per la llei. S’han recollit algunes queixes sobre no actuació de l’administració davant denúncies per infraccions. La Plataforma per la Llengua troba especialment important que s’estableixin mecanismes per fer complir lleis que garanteixen els drets lingüístics.

COMENTARIS

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per M. Isabel Reig, fa mes de 6 anys

Certament, jo vaig intentar escriure un comentari en català d'un restaurant de Montferri i no me l'acceptava.

Valoració:0menosmas
Per anticatalufet, fa mes de 6 anys

PANCATALANISMO = FASCISMO EDUCATIVO

Valoració:-6menosmas
Per Aquí, en català!, fa mes de 6 anys

Compatriotes:

Que no ens imposin, també en aquest fòrum, el LEPE (Lengua Española Propia de España...), conegut a l'Aragó amb el nom de LAPOLLA (Lengua Aragonesa Propia de Otros Lindos Lugares de Aragón...) *. Deixem sense respondre ni valorar els comentaris escrits en "la llengua cooficial distinta del català" ** i si podem evitar de llegir-los, millor. Demostrem, amb fets, que aquí el foraster no és útil ni necessari o, dit d'una altra manera, no permetem que ningú -evidentment mal educat- pugui actuar com si el català fos inútil i innecessari en el territori on és l'única llengua pròpia.

*S'ha d'advertir que aquestes denominacions no són una burla cap a la llengua castellana ni tampoc cap als espanyols en general, sinó un "homenatge" adreçat només als espanyols que, avui (27-3-2015), continuen menyspreant el català i entre els quals hi ha aquells qui l'anomenen -i això no és broma- LAPAO (segons ells: Lengua Aragonesa Propia del Área Oriental).

**Un altre "homenatge", aquest pic a en Rafel Bosch que va utilitzar una frase equivalent per tal d'amagar el nom de la nostra llengua.

Valoració:26menosmas
Per català emprenyat!, fa mes de 6 anys

a la hogueraaaaaaaaarrrrrrggggghhhhhh!!!!!

Valoració:0menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente

Comenta

* Camps obligatoris