cielo claro
  • Màx: 21°
  • Mín: 15°
19°

Una aposta per Anglada-Camarasa

El CaixaFòrum inaugurà ahir vespre una exposició sobre els dibuixos del pintor i, amb vista a la tardor, reformularà museísticament la seva sala permanent a Palma

Amb un estil pictòric difícil d'etiquetar i un ús del color sorprenent per la seva època, Hermenegild Anglada-Camarasa (Barcelona, 1871-Port de Pollença, 1959) fou criticat més d'una vegada pels artistes més academicistes que el titllaven de no saber dibuixar. Per respondre les queixes, el pintor català no dubtà d'exposar devora els olis més extravagants alguns dels dibuixos preparatoris d'acadèmia que, en paraules de Sílvia Pizarro, comissària de la mostra que ahir s'inaugurà al CaixaFòrum, eren "impecables".

Aquestes autèntiques obres d'art a partir d'avui es poden veure al Gran Hotel dins l'exposició Anglada-Camarasa, des del dibuix. Seguint el fil del catàleg raonat de tots els seus dibuixos, que es presentà el 2007, aquesta exposició mostra prop d'un centenar de dibuixos, 14 pintures a l'oli i alguns objectes recuperats de l'estudi del pintor que Anglada-Camarasa utilitzava a l'hora de crear. Segons Pizarro, "mirant aquests dibuixos no es reconeix l'Anglada-Camarasa que tots coneixem. És una nova visió". Tot i això, la majoria d'aquests papers són simplement esbossos, dibuixos preparatoris, movimentsio instantànies que el pintor volia retenir per després pintar-les. "Un exemple d'això -prosseguí Pizarro- és el treball que fa amb les mans, un element que molts pintors eviten i que, en canvi, Anglada-Camarasa tractava de manera molt especial i en feia moltes provatures per aconseguir el moviment perfecte".

L'exposició s'estructura en diferents mòduls temàtics. Comença pels dibuixos acadèmics esmentats anteriorment i segueix amb l'època parisenca, en què destaquen les dones i el món nocturn de la capital francesa. La següent passa el dugué cap al món dels gitanos, on quedà fascinat pels balls i moviment. Finalment, després d'alguns esbossos més de temàtica variada, arribam a l'època mallorquina, en què Anglada Camarasa comença a tractar el paisatge, bàsicament el dels voltants de Pollença.

Aquesta mostra respon a la voluntat de la Caixa d'impulsar la seva col·lecció pròpia sobre el pintor. Nimfa Bisbe, directora de les col·leccions artístiques de la fundació, manifestà la voluntat de fer itinerar aquesta exposició, com també la de fer una revisió a l'actual sala permanent del Gran Hotel. "A partir de la tardor, hi farem una reforma museística molt interessant", digué Bisbe, qui confirmà que la col·lecció de la Caixa sobre Camarasa s'eleva a més de 300 olis i 500 peces de l'estudi que ell usava per a la seva realització.

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris