cielo claro
  • Màx: 18°
  • Mín: 14°
16°

Pel·lícules de festival

El certamen cinematogràfic gai i lèsbic de Mallorca i el Festival Internacional de Cinema d'Eivissa arribaren ahir a la seva fi. El secreto de Antonio en el primer i Diciotto anni dopo, en el segon, en foren els films guanyadors. El curtmetratge mallorquí Dificultades també sortí vencedor en la cita pitiüsa

Molt sovint, els circuits de festivals cinematogràfics tenen poca cosa a veure amb els circuits comercials de les sales convencionals. Acullen pel·lícules per ventura experimentals, de culte o simplement diferents, obres de debut o sense fortuna, generalment lligades a un pressupost baix i incompreses pels gurus del màrqueting, però no pels professionals del cine, que en saben valorar la creativitat.

Per això, caldrà apuntar alguns noms nous a l'agenda de pel·lícules que cal veure algun dia: per una banda, El secreto de Antonio, del director filipí Jeselito Altarejos, que s'endugué el premi a millor llargmetratge en el V Festival internacional de cine gai i lèsbic de Mallorca, que ahir tancà les portes amb una gala al teatre Municipal de Palma. Per altra banda: la italiana Diciotto anni dopo, d'Edoardo Leo, guardonada amb el Falcó d'Or del IV Festival internacional de cine d'Eivissa, que ahir també posà el punt final amb una gala marcada per una original reivindicació contra les retallades econòmiques que pateix el món cultural.

Però anem per parts. El Festival del Mar tancà ahir deu dies en què s'han projectat, amb una gran participació ciutadana, fins a 39 llargmetratges, curtmetratges i documentals. "Estam molt contents de la resposta que ha obtingut el certamen, tant de públic, que no ha fallat a les sessions, com dels directors, molts dels quals s'han molestat a venir fins a Mallorca, cosa que ens indica que el Festival del Mar va adquirint cert ressò a Europa", digueren ahir des de l'organizació d'aquest certamen de cinema gai i lèsbic. Repartí fins a cinc guardons, tots sense dotació econòmica, però sí que reberen una escultura dissenyada per a l'ocasió. El films de Joselito Altarejos, El secreto de Antonio, conta el descobriment de la sexualitat d'un adolescent immers en un ambient hostil i amb un pare absent. El seu protagonista, Kenije García, s'endugué també el premi a millor actor.

La millor actriu fou Irene Azuela, coprotagonista de Quemar naves, film mexicà el guió del qual també fou guardonat. Finalment, la cinta israelià Veahavta s'endugué el reconeixement com a millor curtmetratge.

El jurat del Festival del Mar estava format per Jaume Carrió, Bernat Molina, Javi Pueyo i Nerea Ferrero. Encara que amb alguns canvis de contingut i de veredicte, viatjarà ara, com ja és habitual, fins a Eivissa.

IV EivissaIFF

I precisament si anam cap a les Pitiüses ens trobam amb la clausura d'un altre festival que des de fa quatre anys va obrint-se camí. Cinc pel·lícules optaven, dins la secció oficial, al Falcó d'Or. Fou Diciotto anni dopo, d'Edouardo Leo, l'encarregada de rebre de mans de la reputada actriu Jaqueline Bisset, presidenta del jurat, el Falcó d'Or. Aquest film narra la història de dos germans que han de dur les cendres del seu difunt pare fins al lloc on hi ha enterrada sa mare. També s'endugué els premis a millor director, millor actor (Edoardo Leo), millor actriu (Sabrina Impacciatore) i millor guió.

Així mateix, Eivissa concedí el premi a tota una carrera a Ronnie Taylor i el premi Vicente Rivas, a l'Acadèmia de les Arts i les Ciències Cinematogràfiques d'Espanya, guardó que recollí en persona el director, Àlex de la Iglesia. El jurat de l'EivissaIFF estava integrat per Bisset, Antonio Issassi, Simó Andreu, Carlos Bardem i el mateix Alex de la Iglesia.

Pel que fa a la categoria Balearic Sprirt, enla qual participaven vuit curtmetatges de creadors illencs, en fou vencedora la cinta Dificultades, dels mallorquins Laura Martín i Joan Cobos. Narra la història d'una dona que viu amb la mania de no caure d'esquena i la família mira de curar-la de la seva obsessió. La història, amb un caire surrealista i divertit, està basada en un conte de Julio Cortázar.

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris