nubes dispersas
  • Màx: 14°
  • Mín: 10°
11°

Quan la informació arribà per l'aire

Una exposició a la seu del Grup Filatèlic de Palma recordarà, a partir de dilluns, els inicis del correu aeri a les Balears. Joan Estelrich hi mostrarà també la seva col·lecció, reconeguda fa poc amb la Medalla d'Or a la Xina

114382

La mostra conté documentació diversa, inclosa alguna d'inèdita fins ara.

Era el 19 de març de 1929 quan un avió aterrava a Mallorca per primer pic amb el correu del dia. A bord hi anaven tres persones: el pilot, el president de la companyia Hereter i un periodista encarregat d'immortalitzar el moment. "Fou una autèntica revolució. Equivaldria, més o manco, al que seria avui dia internet", explica el president del Grup Filatèlic i el col·leccionista palmesà Andreu Carles Lopez Seguí. "El correu aeri permetia que una comunicació que podia tardar dos o tres dies es pogués fer en qüestió d'hores. Per primera vegada en la història, a Mallorca es podia llegir La Vanguardia, que aquell mateix dia havia sortit de Barcelona", exemplifica.

Dilluns, coincidint amb les festes de Sant Sebastià, el Grup Filatèlic de Ciutat inaugurarà l'exposició commemorativa del centenari de l'aviació a Mallorca. S'hi podran veure cartes, segells, fotografies, plànols i objectes diversos, alguns dels quals eren documents inèdits fins ara i que serveixen per explicar la importància d'aquest tipus de correspondència per a les futures comunicacions de Mallorca. "L'aviació civil neix principalment com a correu aeri i no és fins al 1935 que s'hi incorporen els passatgers de manera regular", indica López, que cita una cèlebre frase del fundador d'Air France, George Latecoere: "El correu és or als avions. Els passatgers no en són ni coure".

Així, cartes, comunicats escrits, contractes, impresos i papers diversos tenien ara una via ràpida d'entrada i sortida de l'Illa. Però enviar una missiva per l'aire tenia també un cost, atès que requeria una sobrecàrrega de 50 cèntims, quatre vegades més que una carta normal. "Això va fer que es creassin uns sobres i uns papers molt fins, perquè el seu pes no incrementàs el preu", recorda López. La hidroescala de Palma, situada al Jonquet, on un avió d'Air France tingué una vegada un tràgic accident que acabà esbucant alguna casa, i la del port d'Alcúdia foren en aquells primers anys de correu per l'aire els eixos principals d'entrada i sortida. Així mateix, Mallorca va ser un punt d'escala per a tots els vols que unien França amb Algèria.

La mostra sobre aquesta classe de correspondència s'inaugurarà divendres a les 20.00 hores, a la seu del Grup Filatèlic, a la plaça d'Alexander Fleming, 17. Una de les joies que s'hi podran contemplar és la col·lecció de Joan Estelrich, acabada de guardonar amb la Medalla d'Or en la darrera exposició internacional de la Xina sobre la història del correu aeri. Entre el material exhibit, hi ha una selecció de cartes aplegades entre els anys 1936 i 1939, de manera que s'hi pot apreciar, explica Estelrich, "que Mallorca quedà aïllada durant la guerra i s'hi anaren restablint les línies a mesura que els nacionals avançaven per la Península".

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris