algo de nubes
  • Màx: 18°
  • Mín: 12°
13°

Ser o no ser, aquesta és la qüestió

Experts britànics reconeixen que el retrat de William Shakespeare és fals i data de principis del XIX

Un dels retrats més coneguts de William Shakespeare és una falsificació feta 200 anys després de la mort del gran dramaturg, segons especialistes de la Galeria Nacional de Retrats britànica (National Portrait Gallery).

Molts especialistes en art havien sospitat que l'obra, coneguda com el retrat Flower, era de data molt posterior a 1609, l'any que apareix en el retrat. Aquesta pintura, on apareix Shakespeare mirant de costat i vestit amb ampli collaret blanc, s'ha reproduït amb freqüència i sol decorar la caràtula de les edicions de les seves obres.

La directora d'obres del segle XVI a la galeria, Tarnya Cooper, ha dit que una anàlisi havia trobat pintura groga cromo de 1814. «Creim que el retrat es remunta a entre 1818 i 1840, un període en què hi va haver un gran ressorgiment de l'interès per Shakespeare», digué Cooper. Shakespeare morí el 1616.

El retrat està pintat sobre una obra religiosa del XVI, en la qual apareix una Madonna amb el seu fill i que fou donada a la Royal Shakespeare Company per Sir Desmond Flower, a qui la peça deu el seu nom.

La cadena de televisió BBC va informar dijous de les conclusions de l'anàlisi dels especialistes. La galeria assenyala que els investigadors van usar radiografies, llum ultraviolada, microfotografia i mostres de pintura en el retrat Flower, que es diu així perquè el seu propietari, Sir Desmond Flower, el va donar a la companyia teatral Royal Shakespeare Company.

La pintura és similar a una altra imatge de Shakespeare, el gravat Droeshout, que va aparèixer amb la primera edició en foli de les seves obres el 1623. «Alguns creien que el gravador havia copiat el retrat, però ara resulta que aquest és còpia del gravat», digué Cooper. «Sempre va haver-hi dubtes sobre l'autenticitat», afirmà també el director d'obres d'art de la Royal Shakespeare Company, David Howells. «Ara que sabem la veritat, podem posar el quadre en el seu context real en la història dels retrats de Shakespeare», afegí. El Flower Portrait és una de les tres pintures que s'estan examinant per l'exposició Cercant Shakespeare, que prepara la «National Portrait Gallery». Els resultats de les anàlisis de les altres dues, Chandos Portrait i Grafton Portrait, es coneixerà els propers mesos.

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris