muy nuboso
  • Màx: 11°
  • Mín:
10°

Una mostra desvela les claus que portaren Kandinsky a l'abstracció

La Fundació Juan March de Palma reuneix 39 aquarel·les de l'artista

P.GIMENEZ.Palma.
Tres passes van marcar de forma decisiva la manera de concebre l'art al segle XX: la reflexió sobre la forma encetada per Cézanne, la seva descomposició a la qual arribaren els cubistes i la seva màxima dissolució representada per l'abstracció, un llenguatge que tingué el seu iniciador en la figura de Wassily Kandinsky (Moscou, 1866-França, 1944).

La producció del cèlebre artista és l'eix vertebrador de la mostra que inaugurà ahir vespre el Museu d'Art Espanyol Contemporani de Palma Fundació Juan March, i que sota el títoKandinsky, aquarel·les aplega a les sales del centre un total de 39 obres, concebudes al període del 1911 al 1914, que van servir al pintor rus com a «laboratori d'assaig per a les seves grans pintures a l'oli» i que amaguen les claus per comprendre el seu llenguatge plàstic.

Pertanyents a la col·lecció del Museu Lenbachhaus de Munich, les peces que s'exhibiran fins al 25 de juny, testimonien el moment en el qual Kandinsky experimenta la manera d'atorgar al color una existència pròpia independent de la forma, per arribar a prescindir de l'objecte.

Acompanyat pel director de la Fundació, Javier Gomà, i el director d'exposicions de la institució, José Capa, el director del Museu Lebachhaus, Helmut Friedel, explicà que les obres seleccionades per la mostra inclouen projectes preparatoris d'algunes de les obres més importants en la producció de l'artista com la que il·lustrà la portada del llibre De lo espiritual en el arte, el volum que va escriure el 1910 i que aplega tota el corpus teòric, la filosofia estètica i, en definitiva, les claus per comprendre el llenguatge plàstic de Kandinsky.

Segons Friedel, autor del text del catàleg que acompanya la mostra, la importància de les obres que s'exhibeixen rau precisament en el fet que «testimonien un itinerari dins de la lògica de la producció artística» del pintor, ja que estan realitzades a un període en el qual l'artista rus va definir el seu estil de maduresa i donà origen a la seva gran aportació: l'abstracció. Com a dades clau, el director del Lenbachhaus -el museu que posseeix la major col·lecció d'obres de Kandinsky- cità el 1910, any al fundador del moviment expressionista alemany Der Blaue Reiter (El genet blau) pintava la seva primera obra abstracta, una aquarel·la, i el 1914, data a la qual el pintor presentà la seva Composició VII. La mostra que es pot visitar a Palma reuneix quatre projectes del cèlebre oli del 1913 en què es pot apreciar alguns escrits de la mà del propi artista assenyalant què havia d'anar a cada lloc determinat. Això prova «com era de metòdic Kandinsky en el seu procés pictòric, que no deixava res a l'atzar», apuntà l'expert. «Tampoc va renunciar totalment a l'objecte», assenyalà Friedel, que per donar pes a la seva afirmació posà com exemple l'obra Amb tres genets. En aquesta obra del 1910-11 «Kandinsky tractava de captar l'expressió de velocitat del moment, el moviment, tal com ho faria la música si hagués d'expressar aquest motiu», explicà Friedel, que recordà la creença del pintor que «existia una relació directa entre pintura i música» i que, de fet, «atribuïa relacions harmòniques als colors», va concloure.

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris