nubes dispersas
  • Màx: 17°
  • Mín: 12°
15°

Els tallers de gravat de la Fundació Miró compleixen deu anys de funcionament

Una exposició reunirà al Solleric les millors obres concebudes en ells en aquesta dècada

70132

Vista general dels tallers de gravat que es localitzen des del 1994 a la cotxeria de Son Boter.

P.GIMENEZ.Palma.
Quan Joan Miró decidí fer una donació a la Ciutat de Palma, els espais que s'ubiquen a la zona alta de la Fundació Pilar i Joan Miró a Mallorca, al costat de Son Boter, eren el seu vertader llegat. El desig del pintor era que joves artistes tinguessin un lloc per formar-se i experimentar en l'obra gràfica, com ell ho havia fet els darrers anys. Al costat de Joan Barbarà, Miró creà entre el 1979 i 1981 nombrosos gravats al taller mallorquí.

Han passat deu anys des que els tallers d'obra gràfica de la Fundació s'obrien amb l'objectiu de posar en pràctica la idea del creador i, avui, el seu director, Joan Oliver, valora de forma positiva la trajectòria iniciada el 1994, com també ho farà el Casal Solleric de Palma. L'espai inaugurarà pel setembre una exposició que mostrarà els millors treballs que han sortit d'aquests tallers.

«El 1994 els espais es varen condicionar i equipar adequadament per poder desenvolupar la idea de Miró», recorda Oliver. Se'ls proveí de la maquinària necessària per poder treballar al camp de la serigrafia, de l'off-set, del gravat i la litografia i, als últims anys, al camp de la impressió digital. D'aleshores ençà, la Fundació organitza anualment «tallers d'experimentació i creativitat en les diverses tècniques», que ja han acollit «500 joves artistes». Des de fa tres anys també existeix un taller de ceràmica.

Encara que fer una valoració d'aquests deu anys és difícil, el que destaca Joan Oliver és l'evolució que han experimentat els tallers fruit d'«incorporar els nous processos que han duit els canvis experimentats en l'obra gràfica». Ara, «la tècnica està al servei de la creativitat, mentre que abans la creativitat es veia limitada per la tècnica», afirma.

Avui, «la gràfica ha deixat de ser un simple mitjà per reproduir imatges i s'ha convertit en un procés molt més lliure que crea nous llenguatges i noves formes barrejant uns mitjans amb altres per aconseguir que cada artista pugui trobar el camí que li serveix millor per expressar el que vol transmetre», afirma el responsable dels tallers.

Tanmateix, l'esperit de Miró roman en les noves pràctiques perquè el pintor català «sempre va mantenir respecte de la seva feina la inquietud de cercar i experimentar en la part tècnica en benefici del resultat», explicà Oliver, que destacà també com el pintor salvà les limitacions del seu temps experimentant amb les tècniques disponibles i «col·laborant amb artistes d'altres camps». Aquesta col·laboració també s'ha potenciat als tallers. Joan Oliver i Jorge Leon, el seu col·laborador directe, donen suport en la part tècnica als artistes «mostrant-los tots els recursos i tècniques perquè puguin trobar el seu camí».

Enguany els tallers han elaborat un programa que integra quatre cursos. Dirigit pel pintor, gravador i col·laborador de Miró, Joan Barbarà, i secundat pel professor Jordi Roses, el primer d'ells, dedicat al gravat calcogràfic, donarà inici el 21 de juny i es desenvoluparà fins el 2 de juliol per experimentar amb les possibilitats expressives d'aquesta tècnica.

Del 12 al 23 de juliol, Eloi Puig i Montse Carreño impartiran un taller d'impressió digital i les seves aplicacions al gravat original. Àngel Ramírez i Eduardo Roca 'Choco', artista litògraf i artista gravador respectivament, desenvoluparan el taller del 2 al 13 d'agost Dos mitjans, dues formes, una intenció. Finalment, Txuma Sánchez i Núria Solsona impartiran el curs Llibres d'autor-paisatges contemporanis, del 30 d'agost al 10 de setembre.

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris