nubes
  • Màx: 21°
  • Mín: 20°
19°

L'art contemporani a les Balears durant la segona meitat del segle XX (II)

Nous revulsius per al món plàstic: la irrupció d'Antoni Socias, Menéndez Rojas i Rafa Forteza


El fet d'haver començat aquesta sèrie parlant de Ramon Canet, Joan Bennàssar i Horacio Sapere respon només al criteri que la data de naixement d'aquests artistes -coincident amb l'inici de la dècada dels 50-, permet considerar-los com els veterans de la generació que marcà el canvi i el curs de la plàstica mallorquina en els posteriors anys 70 i 80.

D'acord amb aquest enfocament, Antoni Socias, Rafa Forteza i Menéndez Rojas foren els següents a aparèixer dins l'escena artística en la qual l'art de Mallorca aconseguí el mateix nivell que la resta d'Europa i dels Estats Units.

En aquest sentit, la producció d'Antoni Socias Albadalejo (Inca 1955) resulta prou interessant amb una pintura que, a poc a poc, rebutjà el caràcter il·lusori per connectar amb el corrent de l'expressionisme figuratiu vinculat amb determinats aspectes del surrealisme.

De fet, Antoni Socias s'ha definit com «un treballador de les idees que es representen en un moment i en una situació adequats». Al Museu d'Es Baluard, l'obra d'aquest pintor s'hi troba representada per Verde esmeralda y arena (1988), un llenç concebut a partir d'acrílic i sorres damunt tela, de 200x 450 centímetres i procedent del fons de l'Ajuntament de Palma.

Per la seva banda, les creacions de Rafa Forteza (Palma 1955) es caracteritzen per la seva voluntat de ruptura constat, arran de l'afany experimental de l'artista en diferents estils. Una de les poques constants mantingudes per Forteza al llarg de la seva trajectòria és la fixació per la representació de formes esfèriques.

La seva producció és de les que gaudeixen de més presència al Museu amb Llum + Llum 1, un quadre realitzat amb tècnica mixta sobre tela procedent del fons de l'Ajuntament; l'obra Sense títo, pintada a partir d'un mètode mixt damunt tela el 1983 i provinent de la Col·lecció d'Art Serra; i encara una tercera peça, cedida pel Govern.

El cas de Josep Manuel Menéndez Rojas (Palma, 1956) mereix ser destacat pel fet que, des de l'inici de la seva carrera, s'ha decantat pel llenguatge figuratiu. Si bé ha evolucionat en distintes etapes, l'artista no abondonat mai la figuració, tot i que es mouria entre la tradició informalista i matèrica dels anys 50 i el classicisme renovador del Renaixement.

Menéndez Rojas és present en Es Baluard amb dos llenços procedents de la Col·lecció d'Art Serra, que testimonien la seva etapa més classicista: un acrílic damunt tela, Sense títo, del 1989; i l'oli damunt tela que aquest autor va signar el mateix any.

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris