nubes dispersas
  • Màx: 21°
  • Mín: 21°
20°

El surrealisme: la irrupció del món oníric i irreal a la plàstica contemporània

Obres de Matta, Óscar Domínguez, Wilfredo Lam i Brauner ofereixen una àmplia visió del moviment


En parlar del Miró més íntim que es troba representat al Museu de Es Baluard, tant el surrealisme com la tendència estètica que va dur a l'esquematització de la realitat dins l'art contemporani s'hi veieren reflectits. No obstant això, el nou centre d'art de Palma compta amb obres d'altres artistes que representen aquests dos estils i que permeten obtenir una visió més completa d'ambdues tendències.

Quant al primer dels corrents representats, el surrealisme -al qual avui es fa referència-, en el fons de Es Baluard es troben integrades obres de Roberto Matta, Victor Brauner, Wilfredo Lam i Óscar Domínguez. Tots ells es varen adscriure en algun moment determinat de la seva producció al moviment que havia fundat André Breton el 1924.

Aquest va ser el cas de Roberto Matta. L'artista xilè és l'autor d'un oli damunt tela de 136x150 centímetres que s'exhibeix a Es Baluard. L'obra del 1966 reflecteix els postulats surrealistes i metafísics del pintor posant èmfasi al paper de l'inconscient dins l'activitat creadora i mitjançant imatges oníriques.

És a la figura del pintor cubà Wilfredo Lam (1902-1982) on el surrealisme llatinoamericà troba el seu màxim exponent. Es Baluard compta amb dos quadres de l'artista, que creà un nou llenguatge a partir de la fusió de les propostes del moviment surrealista i l'herència cultural afrocubana.

Escena de la Guerra Civil espanyola, un guaix damunt paper encolat damunt tela de 208x130 centímetres, descobreix un moment excepcional de la producció de Lam just en arribar a França, el 1937, i contactar amb el grup de Breton. Més representativa del moviment surrealista i del propi pintor és l'oli damunt paper Sense títo que signà el 1974, de 60x90 centímetres de dimensió.

Al marge de Miró i Dalí, Óscar Domínguez (1926-1957) és un dels màxims exponents del surrealisme que es desenvolupà a l'Estat. Domínguez treballà els dictats de la tendència avantguardista fins que el mateix Breton, cap el 1948, començà a prescindir de la seva obra en les exposicions. Tot i això, a la producció de l'artista tinerfeny destaca la representació d'objectes simbòlics i dels desitjos eròtics reprimits.

L'artista es troba representat a Es Baluard amb una aquarel·la damunt paper Sense títo, de 30x26 centímetres. Un oli damunt tela de Víctor Brauner, Cosmogonie d'un visage, concebuda el 1961, completa el llistat de peces amb què queda constància en Es Baluard del que donà de si el moviment surrealista.

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris