algo de nubes
  • Màx: 25°
  • Mín: 22°

El Nobel de Física premia la creació d'un estat de la matèria

Els científics Cornell, Wieman i Ketterle són els guardonats

Els científics nord-americans Eric A. Cornell i Carl E. Wieman i l'alemany instal·lat a Massachusetts Wolfgang Ketterle foren guardonats ahir amb el Premi Nobel de Física 2001 per haver aconseguit experimentalment un nou estat de la matèria, la formulació teòrica de la qual es remunta als anys vint, el condensat Bose-Einstein (BEC). La Fundació Nobel assegura que aquest descobriment tindrà aplicacions «revolucionàries» en la nanotecnologia.

En el seu comunicat, la Reial Acadèmia Sueca de les Ciències destaca que aquests tres investigadors han aconseguit que els àtoms, de natura desordenada i dispersa, «cantin a l'unison», és a dir, «han obligat la matèria a un comportament controlat» similar al d'un raig làser. Un raig d'aquest tipus es diferencia de la llum emesa per una simple làmpada en el fet que els fotons del làser posseeixen la mateixa energia i un comportament ondulatori col·lectiu. Aquest ha estat precisament el descobriment dels investigadors guardonats per la Fundació Nobel.

Les investigacions es remunten al 1924, quan el físic indú Satyendra Bose va realitzar importants càlculs teòrics sobre les partícules de la llum i va comunicar els seus resultats a Albert Einstein, qui al mateix temps desenvolupà la teoria general sobre aquest fenomen. Setanta anys després, Cornell, Wieman i Ketterle han obert vies «revolucionàries» per a la nanotecnologia.

COMENTARIS