cielo claro
  • Màx: 17°
  • Mín: 17°
17°

Antoni Noguera: «Conèixer la ciutat és l’única manera d’estimar-la»

Més d'una cinquantena de persones s'han reunit a plaça del Progrés, punt de partida per conèixer, de primera mà, els diferents establiments patrimonials que formen part de la història de Palma.

19-11-2016MÉS per Palma

El Forn dels Paners, Ca don Pau i Casa Julià són alguns dels comerços emblemàtics que caracteritzen la ciutat de Palma. MÉS per Palma ha organitzat aquest dissabte la visita cultural ‘Coneix els comerços emblemàtics de Palma, un patrimoni a protegir’, que ha estat guiada per l'historiador Josep Francesc Borne.

Més d'una cinquantena de persones s'han reunit a plaça del Progrés, punt de partida per conèixer, de primera mà, els diferents establiments patrimonials que formen part de la història de Palma.

El portaveu de MÉS per Palma i regidor de Model de Ciutat, Urbanisme i Habitatge Digne, Antoni Noguera, acompanyat del regidor de Cultura, Patrimoni, Memòria Històrica i Política Lingüística, Llorenç Carrió, ha agraït la participació dels assistents i ha donat el tret de sortida a la visita.

Sortides culturals

Noguera ha remarcat la importància de les sortides culturals per valorar i donar a conèixer el patrimoni de Palma. «Conèixer la ciutat és l'única manera d'estimar-la, i precisament és el que volem amb aquestes visites», ha afegit Noguera. El portaveu també ha remarcat la singularitat de la nostra ciutat: «Hem d’assegurar que Palma sigui una ciutat d’èxit i que no sigui una ciutat que mori d’èxit».

En aquest sentit, Noguera ha informat que «la Junta de Govern d'aquesta setmana ha aprovat l'elaboració d'un Catàleg d'Establiments Emblemàtics de Palma». Un grup format per membres de l'Ajuntament, ARCA, el Col•legi d'Arquitectes, el Col·legi Oficial d'Enginyers Industrials, el Departament d'Història Aplicada de la UIB i els grups de l'oposició, ha treballat per establir els criteris que han de regir la catalogació d'aquest patrimoni. «Es tracta d'una primera passa per elaborar el futur Catàleg», ha declarat Noguera.

La protecció es planteja sobre una sèrie d’elements a tenir en compte a l’hora de concretar el concepte d’establiment emblemàtic: El calor històric de les activitats comercials, artesanals i de serveis, i el relleu generacional; el valor cultural, singular o tradicional; el valor turístic que pugui tenir; el valor patrimonial del bé moble i immoble, i el valor social a l’entorn on s’ubica esdevenint, per exemple, si és un comerç de proximitat.

Així mateix, el portaveu ha afegit que s’han inclòs noves incorporacions al Catàleg d’Edificis Protegits de l’Ajuntament entre les quals trobem alguns edificis emblemàtics com són el Cafè Líric, el cinema Rívoli, Casa Roca i la pelleteria, entre d’altres.

El recorregut

Josep Francesc Borne ha explicat la història dels diferents comerços que formen part de la identitat de la nostra ciutat. «És un tema de rabiosa actualitat perquè cada setmana llegim a premsa que ha tancat una tenda emblemàtica, de tota la vida», ha introduït Borne, «i aquesta situació no pot continuar així».

El recorregut ha passat per la ferreteria La Central o Ca Don Pau; pel comerç de joguines La Industrial; el Forn dels Paners, del que tenim documents que daten l'any 1652; el comerç Paraguas, que abans era una fàbrica i una tenda, i actualment és una botiga que ven, bàsicament, paraigües; la merceria Àngela, la tenda més antiga de Mallorca amb l'onzena generació que hi regenta, i Casa Julià, l'única capelleria que queda a l'illa, entre d’altres.

Els assistents s’han mostrat, en tot moment, segons els organitzadors, interessants i participatius i han volgut compartir algunes experiències personals per construir la història comuna de tots i cada un dels establiments visitats.

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris