algo de nubes
  • Màx: 22°
  • Mín: 15°
19°

Els cotxes tornen a Blanquerna

Cort obrí ahir al trànsit de cotxes el tram central del carrer, mentre que absol els extrems de l'eix cívic perquè els bars hi puguin deixar les terrasses

126556

Àlvaro Gijón ha explicat la decisió d'obrir parcialment el pas de la circulació rodada a Blanquerna.

Ferran Aguiló - T. Ayuga.

L'Ajuntament de Palma executà ahir la seva gran primera decisió: obrir el carrer Blanquerna al trànsit de cotxes.
Després de tres setmanes negociant amb les parts implicades (comerciants i una dotzena d'associacions de veïns), el PP de Cort ha decidit deixar passar els cotxes per un tram de Blanquerna, que equival més o manco a la meitat del carrer. Es tracta del tram comprès entre els carrers Antoni Marquès i Ticià.

Àlvaro Gijón, tinent de batle, remarcà ahir que la solució ha estat intermèdia. Tan sols hi passarà un carril de cotxes en sentit ascendent cap a la plaça de París. A més a més, desapareix el carril per aparcar els cotxes. Tot i així, Cort ha habilitat unes zones d'estacionament ràpid. Concretament, els cotxes només podran aparcar-hi fins a 10 minuts. "És perquè la gent pugui fer els encàrrecs, no per anar de compres", matisà Gijón. Ara bé, Cort no ha concretat mecanismes de control del temps, més enllà del que puguin fer els treballadors de l'ORA.

Els vehicles, però, no podran circular pels dos extrems del carrer Blanquerna: d'Avingudes a Antoni Marquès i de Ticià a la plaça de París (passant per Santa Pagesa). Gijón justificà així el criteri establert: "El tram que pega amb les Avingudes ha registrat un increment de bars i restaurants amb terrassa, fet pel qual consideram positiu que continuï sent per a vianants".

Respecte del tram que desemboca a l'Escorxador, Gijón assegurà que "els veïns s'han fet seu el carrer, l'utilitzen i, per tant, també és oportú mantenir-lo sense cotxes". I finalment, el perquè d'introduir vehicles en el tram central: "Allà hi ha comerç tradicional i dos tallers. Ens pareix lògic que hi passin els cotxes". Segons les dades de Gijón, el 88% dels metres quadrats són per a vianants (13.000 davant 1.700). En tot cas, afirmà que la decisió no és "ideològica" i que, per tant, estan disposats a renegociar. Gabriel Vallejo, regidor de Mobilitat, afegí: "Si hi ha consens per a una altra fórmula, ho canviarem". I explicà que el cost de modificar l'eix cívic és escàs: "Només costa la pintura i moure els cossiols". Tot i que els operaris iniciaren ahir dematí l'adaptació als cotxes, a l'horabaixa encara eren escassos els que hi circulaven.

Sorpresa a l'oposició

Els partits de l'oposició a Cort, PSOE i PSM-IV-ExM, no s'ho esperaven. Primer, perquè només ha passat una setmana del ple anterior de Cort, en què el PP assegurava que cercaria el consens. Segon, perquè ni els veïns ni l'oposició mateixa ni tan sols no foren advertits d'aquesta "precipitada" reobertura a la circulació, que ha obviat més de 4.000 signatures i les mobilitzacions ciutadanes a favor de l'eix actual. Per això, l'oposició criticà la nocturnitat i traïdoria i les maneres de fer de l'actual equip de govern. També recordaren al PP que tenir la legitimitat de les urnes no implica que decisions preses d'aquesta manera siguin democràtiques.

El regidor socialista José Hila lamentà la falta de consens i de diàleg per part del PP cap als veïns i cap a la mateixa oposició. "Sabem a qui perjudica, però no a qui beneficia", apuntà. En la mateixa línia, el portaveu de la coalició, Antoni Verger, ho qualificà de "molt greu", "desastrós", "vergonyós" i de "passa enrere". "No ens cansarem de denunciar això que va en contra dels criteris dels veïns i també de la majoria de comerços". Verger afegí: "Si es pensen que per tenir més vots poden fer el que vulguin, és que no han entès la democràcia". Els dos partits de l'oposició donaran suport a qualsevol iniciativa veïnal a favor de l'eix cívic i exigiran explicacions en la propera sessió plenària d'aquest mes de juliol.

Uns 300 ciutadans protesten a favor d'un eix sense cotxes

"No volem cotxes a Blanquerna!", "Isern, dimissió! Isern, dimissió!". Així de contundent i immediata fou la reacció de més de 300 ciutadans de Palma que ahir horabaixa es concentraren a l'eix cívic per protestar contra la precipitada decisió del Govern popular de Mateu Isern de retornar-hi la circulació en un tram. La concentració tingué el suport de tots els regidors del PSOE i de PSM-ExM a Cort, també de diputats de les files de l'oposició que anaren a la protesta, a banda d'entitats socials com la plataforma Mou-te per Ciutat i l'Agrupament Escolta Reina Constança de Santa Pagesa.

Els concentrats recorregueren tot el carrer des de les Avingudes fins a arribar a la plaça de París amb pancartes de protesta. En una hi deia: "4.000 firmes, més 60 comerços a favor vs 10 comerços en contra!". Tots estaven indignats i enfadats. "Els comerços en aquest tram estan a favor de l'eix llevat d'un senyor!", manifestà Aina Gomila, la presidenta de l'Associació de Veïns de Santa pagesa. Ella mateixa denuncià que el PP no ha fet cap gest per arribar a un consens i que dimarts hi hagué una reunió amb Afedeco i Pimeco d'esquena a la seva entitat.

Els veïns no volen mitges tintes: "O tot cotxes o tot per a vianants!", es queixava Miquel Jaume, resident a Blanquerna. "És una vergonya. Ara hi haurà ciutadans de primera i ciutadans de segona! El futur ha de ser sense cotxes. A l'edat mitjana estàvem millor que amb el PP. Això és una política autoritària", deia Francisco Balaguer, un altre veí. "Aquest eix era una de les úniques millores cíviques com a ciutadans europeus!", criticava Xim Garcies, un ciutadà molest.

A l'altura de la plaça de París, els representants veïnals avisaren per megàfon que no aturaran de pressionar perquè el PP rectifiqui la decisió. De moment, digué Gomila, tenen previst presentar a Cort les 4.000 signatures a favor. També prosseguiran les caminades per tot aquest tram que cada divendres s'organitzen a les 19.00 hores. A banda d'això, també s'oferí la possibilitat que els veïns coneguessin el llistat dels pocs comerços que hi estan en contra i es començà a insinuar possibles boicots a títol individual.

Des de primera hora

La indignació començà a primera hora del matí, quan els veïns es despertaren i observaren que la història es repetia: igual que actuà el Govern de Cirer amb l'esbucament del pont del tren, ara l'Executiu d'Isern ho feia a Blanquerna: amb nocturnitat, sense previ avís i sense consens. D'aquesta manera, el PP desmantellava l'eix cívic per reobrir-lo al trànsit davant la mirada d'impotència de multitud de ciutadans que no s'ho podien creure. Policia local i operaris de Cort ocuparen el carrer. Al matí començaren a pintar carrils bici, a posar senyals de trànsit, a moure les pasteres i a desmuntar el BiciPalma. A la vista dels fets, alguns veïns parlaven de boicotejar comerços: "Estic enfadada! El PP només ha mirat els beneficis de quatre comerços. No pens anar-hi a comprar!", deia Maria Raquel Rezumartea, una resident a la zona.

COMENTARIS

Anterior
Pàgina 1 de 3
Siguiente
Per Agermanat, fa mes de 9 anys

Alerta amb els comentaris provocadors (o no) escrits en espanyol. No sabem qui hi ha darrere d'ells ni quin és el seu objectiu real. El millor és no qualificar-los.

Valoració:6menosmas
Per Lluís, fa mes de 9 anys

Ja ho he entès!!! Hi ha ciutadans de primera i ciutadans de segona. Si tens un comerç i fas la bona al batle de torn i el seu entorn, llavors et fan cas. Algú de bon de veres pot entendre que l'interès de poc menys de 12 comerciants pugui prevaldre sobre milers de ciutadans que signarem a favor de la peatonalització... A mi me costa pena...

Senyor batle, no només sereu culpable que no pugui passejar amb els meus fills als carrer de casa, cosa que ja s'ho val perquè a mi ningú me paga romandre a Pula ni al Llatzaret de Menorca... De més a més sereu culpable directe que deixi de comprar el pa al forn La Deliciosa, que no torni a dur cap dels cotxes de casa a Suauto, que no compri material de regal i papereria a l'estanc de Blanquerna i així successivament amb tots aquells comerços que siguin partidaris de la circulació a Blanquerna. Llevat és clar! que compareguin milers de signatures a favor de la compra en aquests comerços... Aquí hi ha el re! ser el batle de tots els ciutadans o només d'un parell... ai las! ler herbes molles...

Valoració:5menosmas
Per bonsai, fa mes de 9 anys

Em vendrà molt bé per a aparcar.

Valoració:7menosmas
Per Arnau de Santacília, fa mes de 9 anys

També ho volien molts de veïnats, que no sabien on aparcar el cotxe. Si ja ho sabem, que al cap i a la fi tots som uns egoistes i miram pel nostre interès particular. De tota manera, sense fer cap mena de concessió per part de ningú, no es pot avançar en la construcció d'un model de ciutat on el protagonista sigui la persona que va a peu.

Valoració:-13menosmas
Per Arnau de Santacília, fa mes de 9 anys

S'ha fet el que la majoria volia. Ara bé, com que tothom és lliure de comprar allà on vol, jo no pens gastar ni un cèntim a cap comerç de Blanquerna. Els cacics de Suauto, grans promotors de la reobertura al trànsit del carrer, deuen anar més xalests que unes castanyetes.

Valoració:7menosmas
Per Barrufet, fa mes de 9 anys

Ara els comerciants estaran més tranquils: ja poden respirar a tot pulmó els gasos de combustió dels tubs d'escapament, però no seré jo qui aporti ni mig cèntim d'euro als seus comerços.

Valoració:10menosmas
Per acanales, fa mes de 9 anys

Un altre pas enrere al desenvolupament. Més cotxes i cotxes per ciutat, menys espais per poder caminar o anar en transports alternatius (caminant, bici, patins, ...).
Apart que en Zakarrek té raó, era un espai ideal per un cafè de bon mati i relaxar-se.
N'hi ha molta gent que opina que la peatonalització ocasionà el tancament de molts d'establiments. Però quantes persones anaven en aquella zona específicament en cotxe per comprar a qualque de les tendes? Sincerament, molta més gent repara en els petits establiments caminant que no anant en cotxe. Sumant-li la dificultat per aparcar, segur que molt pocs estacionaven per “anar de tendes”.

Valoració:18menosmas
Per Livia, fa mes de 9 anys

Paco Jones, jo crec que hi ha molta gent (jo en conec uns quants) que estaven a favor de Blanquerna peatonal però varen votar PP per la crisi econòmica, per costum, per conformitat amb la resta del programa... Quan votes a un partit ho fas normalment fent una valoració global. No es poden justificar amb aquests vots perquè ningú ha demanat a cada veinat qué pensa concretament d'aquest tema.
En qualsevol cas, han destrossat el carrer que ara estava bé. Boicot als comerços que tots coneixem i seguir endavant. No podem deixar que ens trepitjin per agradar a quatre amiguets.

Valoració:19menosmas
Per Paco Jones, fa mes de 9 anys

Ara resulta que tothom volia peatonal blanquerna....i jo me deman: por que punyetes es PP va arrassar a Bons Aires, Camp Redó i Santa Pagesa...por quéee???

Valoració:26menosmas
Per Doherty, fa mes de 9 anys

No tornaré a Suauto, ni a comprar a l'estanc ni a la botiga de pintures de Blanquerna

Valoració:7menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 3
Siguiente

Comenta

* Camps obligatoris