nubes dispersas
  • Màx: 17°
  • Mín: 11°
12°

“L'aposta d'enguany és potenciar la bici pública”

Hila parla del nou model de Ciutat, que passa per descongestionar el trànsit d'Avingudes i aconseguir que 80.000 desplaçaments diaris en cotxe es desviïn cap a altres mitjans

114924

José Hila, en un moment de l'entrevista d'ahir.

Teresa Ayuga

José Hila (1972) ha deixat el càrrec de regidor de Funció Pública a Cort i ha assumit des del mes de desembre la regidoria de Mobilitat, una de les àrees amb més competències de l'Ajuntament. El seu repte és continuar el nou model de Mobilitat que va posar en marxa el seu antecessor: Joaquín Rodríguez.

Què es pretén amb el nou model de Ciutat?
Ara a Palma hi ha un milió de desplaçaments diaris en vehicle privat. Per tant, hem d'aconseguir que un termini raonable n'hi hagi 80.000 que es desviïn cap a un altre mitjà de transport, ja sigui a peu, en bicicleta, en bus, en metro, i amb el temps, en tramvia...

Creis que estan ben coordinats els mitjans públics per fer que la gent no agafi el cotxe?
Hi ha els dos aparcaments dissuasius (Son sardina i Son Fuster) que es combinen amb el metro. Hem reforçat 13 línies de l'EMT i n'hem creades 5 de noves. Les polítiques hi són per canviar hàbits. Palma, encara se situa per sota de la mitjana en l'ús de l'autobús i és la ciutat que té més cotxes. Ens hem de situar a la mitjana.

Fer carrils bici no és sinònim que s'utilitzin. Com els potenciareu?
Ja tenim 42 quilòmetres de carrils bici. Això fa que la bici ja sigui considerada com un mitjà de transport. La construcció d'aquests carrils s'ha feta el 2009. El 2010 serà l'any de potenciar-ne l'ús.

Sí, però com?

Demà (avui) s'aprovaran 800.000 euros del pla E pel projecte de la bici pública i volem potenciar que sigui intermodal. Per exemple, si tu véns amb bus pots fer ús gratuït durant mitja hora de la bici pública i serà la nostra aposta. I no és vera, el seu ús va creixent. Des de l'agost del 2009 i el gener d'enguany han pujat en més d'un 500% les vendes de bicicletes en una de les grans superfícies comercials i la seva facturació ha crescut un 25%.

Per les Avingudes, hi continuen passant molts cotxes...

Amb el pla E hem preparat un segon eix de circulació. Volem que per aquí es desviï part del trànsit. Però les Avingudes no són un fet aïllat. El tercer carril de la via de cintura ajudarà a descongestionar-les... Això passarà amb temps, no demà.

Com es pot defensar el transport públic i a la vegada el tercer carril i els nous accessos?
Nosaltres no treballam per penalitzar cap mitjà de transport. El tercer carril de via de cintura és una necessitat a Palma. L'accés al Molinar el vam posar com a condició sine qua non per al tramvia i es farà, com també s'ha de fer el de Son Espases i s'ha de millorar el de la carretera de Manacor. Això no contradiu que hem de passar de la cultura única del cotxe a la de combinar-lo amb altres mitjans.

Per les Avingudes, hi passarà el tramvia. Quan?
El projecte bàsic de la primera fase de les Avingudes fins a aeroport estarà fet en el segon semestre del 2011 i ja es podran començar les obres pel Portitxol. La fase final acabarà a les Avingudes el 2014.

El finançament està resol?
Dels 180 milions que costa aquesta fase, 35 ja estan aprovats per l'Estat amb el compromís de finançar la resta.

Donau per mort el metro?
No. El que passa amb el metro és que un dia es va despertar algú i va dir: "Vull un metro sense cap concepte de mobilitat" i ara ens ha tocat a nosaltres potenciar-lo perquè sigui rendible. En canvi, la demanda del tramvia serà de 14 milions. La del metro és d'1 milió i costa 5 pics més. No té sentit.

COMENTARIS

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per Vianants primer, fa mes de 11 anys
De moment i em consta perquè ho veig cada dia, hi ha més bicicletes per damunt la voravia al costat d'El Corte Inglés que per l'altre costat on l'han feta. Si han fet carrils bici, perquè han d'anar els ciclistes pels llocs que corresponen als vianants ?
I per cert, la policia no en fa ni cas. Deuen tenir instruccions de no actuar ?
Valoració:3menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente

Comenta

* Camps obligatoris