El Govern balear sap que els 30 milions d'euros que les institucions han destinat a la construcció del palau de congressos s'acabaran d'aquí a quatre mesos, per desembre. A partir d'aquest moment, les obres a l'edifici quedaran aturades perquè el grup Barceló, que en guanyà el concurs, ha anunciat que aquest projecte ara no li interessa i no hi posarà més doblers. El grup hoteler ha aturat la seva expansió i refredat les inversions a causa de la crisi econòmica, i una d'aquestes és el polèmic palau de congressos amb hotels inclosos que promogué l'expresident Jaume Matas a la façana marítima de Palma. Les fonts consultades donen per segur que la feina hi quedarà aturada per falta de finançament i que el Govern denunciarà el grup Barceló als tribunals per incompliment de contracte. Les negociacions, en aquest sentit, estan sent aspres des que el mateix president Antich es va assabentar per la premsa que Barceló abandonava el projecte. En aquells moments, ell cercava solucions als problemes i dificultats que plantejava l'empresa concessionària, dels quals havia estat informat per la batlessa de Palma, Aina Calvo. Les converses i les negociacions posteriors que s'han obert amb el grup hoteler tampoc no van per bon camí.
Retrets
Barceló retreu a les institucions que en canviassin el projecte inicial i que l'actual encara no tingui els permisos concedits. I en això té raó: la batlessa Aina Calvo forçà la normativa fins a uns extrems insòlits per executar el palau de congressos i un hotel annex, i els permisos encara són enlaire. Però Cort i el Govern critiquen Barceló perquè acceptà modificar-ne el planejament inicial i començar-hi a fer feina i ara ho denuncia. Recorden, a més, que el projecte es pot executar sense problemes mentre l'estructura no depassi els 30 metres d'altura. Barceló al·lega també un sobrecost. Els treballs es xifraren en 125 milions d'euros, 30 a posar per Cort i pel Govern -que ja s'han pagat- i la resta, per part dels empresaris. Però fins i tot Acciona, que construeix l'edifici i amb un 3% forma part de la UTE de Barceló, ha desmentit els seus socis: no existeix cap sobrecost. De fet, se suprimí una segona planta de pàrquings i un immoble destinat a hotel, unes modificacions que han abaratit força l'obra en uns moments, a més, en què els materials de construcció són més econòmics que abans.
El malestar del Govern Antich amb Barceló és tan palpable que les fonts consultades asseguren que, durant les negociacions actuals, aquest grup no només vol abandonar el projecte, sinó que a sobre "sembla que hi vulguin guanyar doblers". L'única esperança de l'Executiu i de Cort és que algun altre empresari vulgui suplir Barceló. S'han mantingut converses, però en ara com ara el projecte, tal com està concebut, no interessa. Tant és així que es podria a tornar a plantejar la possibilitat d'instal·lar-hi un casino i un centre d'oci per fer més atractiva l'oferta, uns complements dels quals se'n parlava ja en temps de Matas. Hi ha problemes legals, perquè el palau de congressos està considerat un "equipament públic". Tanmateix, si la batlessa Calvo ja "decretà" que un hotel ho pot ser, un "equipament púbic", no s'ha de descartar res.
Calvo, la gran perjudicada
El gran perjudicat polític si s'aturen les obres no serà Antich, sinó la batlessa de Palma, que impulsà l'edifici seguint les passes de Jaume Matas. El palau de congressos i la reordenació de la façana marítima han estat, juntament amb els "corredors verds" i els discutits "carrils bici", les gran apostes del seu mandat. Arribar a les eleccions de 2011 amb l'estructura a mig constuir o amb el palau sense inaugurar; la façana marítima sense acabar i els carrils bics tan qüestionats com ara per la mobilitat del trànsit, serà per a ella un fracàs de primer ordre. De fet, el projecte de Matas era "nul de ple dret", com reconegué la regidora d'Urbanisme, Iolanda Garví, i va ser la mateixa Calvo qui el redreçà. Per aconseguir-ho, n'augmentà l'altura de 30 a 39 metres ignorant el PGOU.
La Comissió de Medi Ambient es veié forçada a donar llum verda a la proposta. L'arquitecte del palau, Patxi Mangado, elaborà un informe paisatgístic de tres línies i positiu, naturalment. També s'ha trobat una solució per al problema de la via de cintura, que transcorre ran de l'hotel: l'autopista es convertirà en un "carrer" més estret i s'hi instal·laran semàfors. Matas pretenia fer un soterramet, una empresa faraònica que la batlessa no està disposada a assumir com a seu. El palau de congressos dóna feina a unes tres-centes persones. En temps de crisi, aquest és l'aspecte més "immediat" que preocupa el Govern.