algo de nubes
  • Màx: 22°
  • Mín: 15°
22°

Bústia

A Santa Maria volem tren trinxera (com a mínim)
Actualment, el poble de Santa Maria es troba dividit pel tancament de les vies del tren (amb l'excepció dels tres passos a nivell: de Can Franco, Coanegra i la Síquia).

Aquesta divisió actual s'anirà agreujant progressivament amb la imminent electrificació de la línia, que portarà implícita un augment de les freqüències i el tancament de les barreres dels passos a nivell amb molta més freqüència.

El 2011 els trens elèctrics amb els cables de la línia catenària creuaran el poble amb un gran impacte per Sta. Maria.

Per aconseguir un soterrament complet del tren, tal com ens agradaria a la gent que vivim a Santa Maria, és necessari primer excavar una trinxera i ubicar-hi a dins les vies. El més important és, almenys, executar la trinxera, perquè un cop executada es podria tapar en el futur i completar-ne el soterrament. Així es recuperaria l'espai que actualment ocupa el tren i es podria convertir en un gran espai públic urbà, per exemple en un passeig i/o zona verda. Això eliminaria definitivament l'impacte actual i futur del tren en el pas per Sta. Maria.

La proposta de trinxera és la primera fase d'un possible soterrament complet i és una proposta limitada, parcial i incompleta, perquè té en compte, de manera molt responsable, la situació de crisi actual i la manca de doblers per a inversions públiques.

Tot i que allò ideal hauria estat haver iniciat l'obra de la trinxera fa més de 10 mesos (la Plataforma així ho vàrem sol·licitar per evitar una despesa addicional innecessària), l'obra de la trinxera encara és viable i compatible amb l'electrificació de la línia.

Volem remarcar que com més despesa facin en l'electrificació, i les seves conseqüències implícites, més costosa serà després la trinxera, ja que s'haurà de deselectrificar el tram afectat i electrificar dues vies provisionals en comptes d'una.
Per totes aquestes raons, s'ha d'aconseguir la trinxera ara i no ens valen falses promeses o simples compromisos de futur. Santa Maria quedarà més separada, més impactada, amb més perills i el no fer-hi res no és una proposta aceptable per la seva irresponsabilitat!

El projecte de trinxera és sens dubte l'opció més beneficiosa per a tots i en tots els sentits (d'inversió pública, ecològic, de seguretat, de mobilitat, etc.) i els doblers públics són per invertir en projectes que millorin el futur.

MARIA NEUS COMAS, PORTAVEU DE LA PLATAFORMA SANTA MARIA VOLEM EL TREN EN TRINXERA.

IB 2016: una iniciativa que ens pot beneficiar a tots.
L'any 1985, l'actriu i parlamentària grega Melina Mercouri va posar en marxa una iniciativa que de llavors ençà ha anat agafant més embranzida: el nomenament d'una ciutat com a Capital Europea de la Cultura (CEC) durant tot un any i el 2016 és el torn d'Espanya i Polònia per escollir sengles CEC.

Al nostre Estat hi ha 16 candidatures, des d'Alcalà de Henares fins a Saragossa, i una és les Illes Balears. Això vol dir que ens hem de posar en acció ara mateix si volem presentar el projecte abans de la data límit, l'octubre de 2010.

Les estadístiques mostren que els beneficis són espectaculars, tant per als ciutadans del lloc escollit com pel que fa al nombre de visitants. En el nostre cas serviria, a més, per canviar la nostra imatge de sol, platja i gateres per una altra de més seriosa, que atrauria viatgers de més nivell cultural (i per tant econòmic) i, a més, en temporada baixa.

El projecte ofereix tants d'avantatges econòmics, culturals i socials que sigui quin sigui el color del Govern li ha d'interessar ajudar-lo, també, i especialment, les empreses turístiques, grans i mitjanceres, perquè els reduiria l'estacionalitat. Una part de les activitats és la cultura gastronòmica i això suposaria donar una projecció internacional i l'obertura de mercats per als nostres productes, alimentaris (vins, embotits, olis, formatges...), pell, artesania i un ampli etcètera.

Per complementar el finançament públic, caldrà instrumentar una legislació que ofereixi un tractament fiscal avantatjós a les aportacions per les tasques de promoció i divulgació que facin les empreses, les quals obtindrien alhora una molt rendible inversió en imatge de marca.

Seria una oportunitat per completar i millorar els nostres equipaments culturals, museus, Centre Ramon Llull per la pau, la tolerància i la informàtica (serà el seu 800è aniversari!), crear audiovisuals sobre la nostra història, donar a conèixer les nostres produccions artístiques, promoure recorreguts pel nostre patrimoni natural, històric i artístic, quasi desconegut fins i tot per nosaltres.

El programa d'actuacions de música, teatre, dansa, etc. seria un viver per a grups locals que llavors continuarien actuant a tants de locals que avui estan infrautilitzats. A més, faria possible una fusió de tendències amb els artistes que vinguessin de fora de les Illes; els actes podrien ser l'inici de festivals internacionals de música, teatre, cinema...

Tot plegat ve a ser una Olimpíada que en lloc de dues setmanes en dura cinquanta-dues i que deixa una empremta i una empenta duradores (pensau en el canvi que tingué Barcelona el 1992); podria suposar un punt d'inflexió en la nostra història, economia, cultura i sentiment d'identitat balear.

Les persones i entitats que desitgin més informació es poden adreçar a info@illesbalears2016.com o demanar-me el document resumit a la meva adreça: peremorey@yahoo.es.
Tothom, els illencs, Europa, el món, en sortirem guanyant.

PERE MOREY SERVERA. CALVIÀ

COMENTARIS

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per Joan de Balàfia, fa mes de 10 anys
Ara resulta que es tren, que sempre s'havia integrat perfectament dins es paisatge, hi suposa un greu impacte, com una vergonya a amagar. Es tren de Sóller té catenària i no fa mica lleig en es paisatge de sa serra de Tramuntana, que jo sàpiga. I, a més, és polit veure passar es tren, cosa que no succeeix a cada moment, com a cada moment d'un partit de futbol no es marca un gol. I des des tren es poden veure uns paisatges preciosos. Cosa que se'n va en orris si el soterren dins una llarga trinxera o, pitjor, dins un túnel
Valoració:1menosmas
Per Joan Capó, fa mes de 10 anys
Si els santamariers fessin igual que varen fer els porrerencs l'any 1954, que en un dia varen fer la carretera a Monti-Sion...
Valoració:2menosmas
Per miquel, fa mes de 10 anys
"Actualment, el poble de Santa Maria es troba dividit pel tancament de les vies del tren"? estic flipant, en serio diuen que el poble està dividit? Només hi ha 4 cases a l'altra part de la via. Cases per cert, de bona qüalitat. La pregutna és: ja existien aquestes cases abans que passes el tren? La resposta és NO. El tren fa més d'un segle que passa per allà i no hi havia cases. Per tant, quan la gent es va fer aquestes cases ja sabia que algun dia els passos a nivell es tancaria. A més, es curiós que l'arquitecte que du a terme aquest gran projecte tengui un solar que, amb el passeig, pujarà de valor. Coincidències? Ja està bé que 4 persones, manipuladors i interessats facin i desfàcin a voler. A més, mentre durin les obres (10 mesos diuen ells), s¡interromprà la línia i que em de fer els qui empram el tren? ens fotem per cuatre malcriats?
Valoració:4menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente

Comenta

* Camps obligatoris