lluvia ligera
  • Màx: 30°
  • Mín: 25°
30°

Les dones no són «font experta» als mitjans de les Balears ni protagonistes a les notícies

La investigació planteja algunes qüestions: «Veritablement el 80% de l’expertesa sobre els diferents àmbits de l’actualitat està en mans dels homes?»

Ajuda en Acció

El primer estudi de gènere a 12 mitjans de comunicació de les Balears conclou que només 2 de cada 10 persones que apareixen a les notícies són dones, i que els estereotips sexistes perviuen i se segueixen reproduint.

Ajuda en Acció ha treballat en l'estudi Un dia a les notícies en clau de gènere. Protagonistes i periodistes als mitjans de comunicació de les Illes Balears (2014), dirigit per la investigadora experta en comunicació i gènere Elvira Altés. En l'estudi s'han analitzat exhaustivament les notícies produïdes en un dia qualsevol per identificar quins són els dèficits de representació que afecten les dones i detectar les pràctiques periodístiques que dificulten un relat real sobre la seva participació en la societat.


Els resultats de l'estudi

Per cada vuit homes que apareixen a les notícies hi ha dues dones. Aquesta és també la proporció en què les dones arriben a ser protagonistes de les notícies o citades com a fonts de directa de la informació: 2 de cada 10.

Els mitjans reflecteixen una major paritat quan fan referència a determinades ocupacions i professions (estudiants, salut, serveis socials), però gairebé no deixen espai per als protagonismes femenins i rarament recorren a les dones per obtenir visions expertes.


Poques dones com a fonts expertes

Aquest sembla ser particularment el cas de la premsa escrita, que és el mitjà amb menys notes firmades per dones (23%), encara lluny de la ràdio (39%), i més encara de la televisió (77%). La major part de les notícies, un terç, s'enquadra en l'àmbit de les celebritats i els esports. Segons l'estudi, torna a aparèixer la mateixa proporció: dues dones per cada vuit homes.

El protagonisme femení només augmenta fins al 27% en àmbits com l'economia, que és el segon tema predominant de les notícies, o bé a la informació de caire social.


Els interrogants de l'estudi

La investigació planteja algunes qüestions: «Veritablement el 80% de l'expertesa sobre els diferents àmbits de l'actualitat està en mans dels homes?». «Els mitjans tenen dificultat per renovar les fonts d'informació?».


Les dones en imatges

L'estudi assenyala que en el terreny de la imatge es concedeix més importància a les dones, ja que és superior la tendència a il·lustrar la notícia amb una fotografia si aquesta està protagonitzada per una dona (35% dels casos) que si ho està per un home (28%).


Estereotips en la informació

La investigació recull també peces informatives marcadament estereotipades. Un exemple: La model vestida amb poca roba que serveix per il·lustrar un reportatge sobre l'arribada de la primavera amb «explosió de color».


Enquadrar la violència de gènere fora dels successos

El treball també es fa ressò de notícies amb consciència de gènere; peces que dediquen espai a l'esport femení, que interpel·len per igual a les dones i paren atenció a problemàtiques d'entorns professionals altament feminitzats, o bé que s'interessen per iniciatives «per acabar amb la violència masclista considerant aquesta com el gravíssim problema social que és, i no com una pàgina més a la crònica de successos».


Els mitjans analitzats

Dues televisions: Televisió IB3 i TV1

Cinc emissores de ràdio: COPE, IB3 Ràdio, Ona Mediterrània, RNE, SER

Cinc diaris: Ara Balears, Diario de Ibiza, Diario de Mallorca, Menorca Es Diari, Última Hora)

El dia escollit per dur a terme l'anàlisi no hi va haver cap afer concret que monopolitzés l'agenda informativa. Es tractava, per tant, d'un dia qualsevol a les notícies que ha servit per exemplificar allò que trobem quotidianament als mitjans de comunicació.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.