N.D./J.M.Palma.
La coalició formada per Esquerra Unida, Els Verds, Esquerra Republicana i PSM podrien aconseguir un diputat per Balears si es repeteixen els resultats electorals de les últimes generals i aquests tres partits sumen el mateix nombre de vots que van obtenir l'any 2000.
D'aquesta manera, i segons el repartiment d'escons en aplicació de la Llei d'Hont i utilitzant dades electorals de fa quatre anys, el PP tornaria a aconseguir cinc diputats, el PSOE dos i la nova coalició d'esquerres un diputat.
Amb el vuitè diputat que elegirà Balears una vegada actualitzat el cens, el PP mantindria amb total comoditat els quatre escons i té moltes possibilitats de repetir el cinquè diputat aconseguit fa quatre anys. Aquest cinquè diputat del PP podria «ser robat» pels socialistes si aquests milloren el nivell de vots de l'any 2000. En qualsevol cas, el PSOE té més fàcil treure-li un diputat al PP que a la nova coalició d'esquerres, encara que el resultat que pugui obtenir la unió de quatre partits és una incògnita.
De fet, no sempre les coalicions han assolit la suma dels vots que han obtingut els partits en solitari en anteriors cites electorals. El fet que Balears sumi un nou diputat a Madrid ve donat pel creixement de la població oficial de Balears. En part aquest augment dels habitants de les Illes, que es xifra en 947.361, s'explica pel boom immigratori que s'hi registra.
La Llei electoral estableix que els 350 diputats del Parlament s'han de repartir en funció d'uns criteris territorials i demogràfics. D'aquesta manera, i per tenir estatus de província, les Balears tenen dret a tenir dos diputats. Els altres cinc que des d'enguany també corresponen a l'Arxipèlag es calculen en funció de quantes vegades supera la població de les Illes el nombre d'habitants necessari per tenir un diputat més als dos que legalment li pertoquen.