Pilar del Castillo, ministra d'Educació, afirma que la futura llei de qualitat de l'educació té l'objectiu de combatre uns nivells alarmants de fracàs escolar i, també, de millorar els nivells de coneixements, en alguns casos deficitaris, dels alumnes.
"Podeu explicar motivacions i eixos de la llei de qualitat de
l'educació?
"En primer lloc, la llei de qualitat pretén prevenir i combatre el
fracàs escolar. Poc més d'un de cada quatre alumnes estan absents,
no implicats en el sistema educatiu i, per això, no tenen les
oportunitats bàsiques que necessiten per integrar-se en el mercat
laboral. Sense aquest títol, costa molt a una persona de 16 anys la
inserció laboral, i és obligació dels poders públics intervenir-hi
perquè hi hagi la major integració possible.
"I què hi ha dels itineraris educatius, tan polèmics?
"També s'hi han de cercar fórmules per proporcionar oportunitats
diferents que s'adaptin a les motivacions, als interessos o a les
actituds dels alumnes. L'altra motivació de la llei és el grau de
coneixements que adquireixen els alumnes en el seu procés
d'aprenentatge. En matemàtiques, en llengua i en comprensió hi ha
molt de camí per recórrer. El projecte té per objectiu millorar el
nivell de coneixement.
"Una de les crítiques que es fan a la llei és que no preveu
mesures integradores per a l'alumnat amb necessitats educatives
especials per problemàtiques socials, el cas d'immigrants o fills
de treballadors temporals, fenòmens comuns a les Balears.
"Els fills dels immigrants s'han de formar en el nostre sistema
educatiu i presenten una doble problemàtica. D'una banda, tenen el
problema de desconèixer la nostra llengua i, de l'altra, de vegades
no tenen la formació que correspon a la seva edat. Aquest conjunt
de situacions diferents ha de tenir un tractament específic en el
sistema educatiu espanyol i aquest projecte de reforma, futura
llei, estableix mesures per ajudar a integrar aquests alumnes. La
llei afavoreix un tractament específic que permeti a aquests
alumnes una integració efectiva en el sistema educatiu
espanyol.
"Com valorau la regulació en matèria d'integració que han
emprès algunes autonomies?
"La llei estableix marcs
generals d'actuació per al conjunt de les CA. També els principis
bàsics, però per aconseguir aquests objectius s'ha de treballar de
manera articulada sota un mateix objectiu, com és prevenir el
fracàs escolar, millorar els coneixements i establir les condicions
millors per afavorir la integració.
"Com valorau el nivell de l'educació a les Balears?
"No em correspon fer comparacions: s'han fet avanços molt positius
en tots els llocs.
"Quin és el principal problema de l'educació a Espanya i més
difícil de combatre?
"El paper secundari en què està caient
la cultura de l'esforç en l'aprenentatge. Avançar en la formació
sense desenvolupar l'esforç necessari per a això, sempre adequat a
cada edat. És necessari recuperar el valor de l'esforç en el procés
d'aprenentatge. Per exemple, el fet que en el sistema actual es
pugui passar de curs a secundària obligatòria tenint totes les
assignatures suspeses és un miratge que contribueix al fracàs.
"Com valorau el projecte del Museu d'Art Modern i
Contemporani de Palma?
"És una de les primeríssimes
col·leccions privades de pintura contemporània. Serà un espai
expositiu de primer ordre, magnífic, motiu pel qual els amants de
l'art estam d'enhorabona. També s'hi ha d'afegir el fet que totes
les institucions polítiques hagin consensuat la ubicació del futur
museu.