cielo claro
  • Màx: 28°
  • Mín: 20°
19°

Del Castillo: «S'ha de recuperar la cultura de l'esforç a l'aprenentatge»

Del Castillo aposta fort pel futur Museu d'Art Modern i Contemporani

Pilar del Castillo, ministra d'Educació, afirma que la futura llei de qualitat de l'educació té l'objectiu de combatre uns nivells alarmants de fracàs escolar i, també, de millorar els nivells de coneixements, en alguns casos deficitaris, dels alumnes.

"Podeu explicar motivacions i eixos de la llei de qualitat de l'educació?
"En primer lloc, la llei de qualitat pretén prevenir i combatre el fracàs escolar. Poc més d'un de cada quatre alumnes estan absents, no implicats en el sistema educatiu i, per això, no tenen les oportunitats bàsiques que necessiten per integrar-se en el mercat laboral. Sense aquest títol, costa molt a una persona de 16 anys la inserció laboral, i és obligació dels poders públics intervenir-hi perquè hi hagi la major integració possible.

"I què hi ha dels itineraris educatius, tan polèmics?
"També s'hi han de cercar fórmules per proporcionar oportunitats diferents que s'adaptin a les motivacions, als interessos o a les actituds dels alumnes. L'altra motivació de la llei és el grau de coneixements que adquireixen els alumnes en el seu procés d'aprenentatge. En matemàtiques, en llengua i en comprensió hi ha molt de camí per recórrer. El projecte té per objectiu millorar el nivell de coneixement.

"Una de les crítiques que es fan a la llei és que no preveu mesures integradores per a l'alumnat amb necessitats educatives especials per problemàtiques socials, el cas d'immigrants o fills de treballadors temporals, fenòmens comuns a les Balears.
"Els fills dels immigrants s'han de formar en el nostre sistema educatiu i presenten una doble problemàtica. D'una banda, tenen el problema de desconèixer la nostra llengua i, de l'altra, de vegades no tenen la formació que correspon a la seva edat. Aquest conjunt de situacions diferents ha de tenir un tractament específic en el sistema educatiu espanyol i aquest projecte de reforma, futura llei, estableix mesures per ajudar a integrar aquests alumnes. La llei afavoreix un tractament específic que permeti a aquests alumnes una integració efectiva en el sistema educatiu espanyol.

"Com valorau la regulació en matèria d'integració que han emprès algunes autonomies?
"La llei estableix marcs generals d'actuació per al conjunt de les CA. També els principis bàsics, però per aconseguir aquests objectius s'ha de treballar de manera articulada sota un mateix objectiu, com és prevenir el fracàs escolar, millorar els coneixements i establir les condicions millors per afavorir la integració.

"Com valorau el nivell de l'educació a les Balears?
"No em correspon fer comparacions: s'han fet avanços molt positius en tots els llocs.

"Quin és el principal problema de l'educació a Espanya i més difícil de combatre?
"El paper secundari en què està caient la cultura de l'esforç en l'aprenentatge. Avançar en la formació sense desenvolupar l'esforç necessari per a això, sempre adequat a cada edat. És necessari recuperar el valor de l'esforç en el procés d'aprenentatge. Per exemple, el fet que en el sistema actual es pugui passar de curs a secundària obligatòria tenint totes les assignatures suspeses és un miratge que contribueix al fracàs.

"Com valorau el projecte del Museu d'Art Modern i Contemporani de Palma?
"És una de les primeríssimes col·leccions privades de pintura contemporània. Serà un espai expositiu de primer ordre, magnífic, motiu pel qual els amants de l'art estam d'enhorabona. També s'hi ha d'afegir el fet que totes les institucions polítiques hagin consensuat la ubicació del futur museu.

Comenta

* Camps obligatoris

Comentaris

De moment no hi ha comentaris.