cielo claro
  • Màx: 23°
  • Mín: 23°
25°

Les analítiques fetes per la Plataforma Antiautopista confirmen que les escòries usades en l'autopista contenen materials perillosos

12-04-2019

La Plataforma Antiautopista ha alertat aquest divendres que les analítiques realitzades confirmen que les escòries usades per a la construcció de l’autopista Llucmajor-Campos contenen materials perillosos.

És per això que han demanat la paralització immediata de l’obra al Consell de Mallorca i transparència a la Conselleria de Medi Ambient i Territori del Govern i al Consell de Mallorca

1- ​«Hem constatat que se segueixen utilitzant escòries de la incineradora de Son Reus en la construcció de l’autopista Llucmajor-Campos. El tram on hem pogut comprovar que fins ara s’han utilitzat escòries és d’uns 2,5 km aproximadament, amb un volum aproximat de 12.500 m3 d’escòries. El Consell de Mallorca i l’empresa concessionària TIRME han ocultat la veritat respecte a l’ús real de les escòries a l’obra».

2- ​«Denunciam davant els òrgans competents del Consell de Mallorca i del Govern de les Illes Balears, la manca de control i seguiment que s’ha realitzat i s’està realitzant en l’ús de les escòries en aquesta obra. Les escòries i cendres de fons de forn de la incineradora són considerades “residus no perillosos”. Considerar-les així no significa que les escòries no tenguin com a components metalls pesants i matèria orgànica (furans, dioxines i PCBs). ​Per evitar un risc per a la salut de les persones i la contaminació del medi ambient, si es volen utilitzar com a matèria primera, aquests residus han de tenir un tractament molt rigorós i un control i un seguiment continuats. No s’està realitzant el control i seguiment que requereix el seu ús, els quals estan especificats a tota la normativa que fa referència a l’ús de les escòries per la construcció de carreteres».

3- «Denunciam la falta de transparència de la Conselleria de Medi Ambient i Territori, i el seu incompliment de la normativa actual sobre control dels residus de la incineradora de Son Reus. La Plataforma va demanar a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca del Govern de les Illes Balears una verificació de la composició de les escòries, així com la previsió del seguiment i control fins al final de la seva vida útil, així com el control de la infiltració dels lixiviats als aqüífers. La resposta de l’administració ambiental ha estat molt clara: consideren que és innecessari fer cap control i seguiment de la utilització de les escòries en aquesta obra i presenten cap analìtica que garanteixi la suposada innocuïtat dels residus usats.

Ens remet a la normativa existent a les Illes Balears sobre el control i seguiment de les escòries d’incineració, el ​“Programa de Mesures i Vigilància Ambiental” Resolució de la Consellera 30/04/2001 (BOIB no59 de 17 de maig del 2011), i a les publicacions sobre els resultats de les analìtiques realitzades per la Comissió de Residus no perillosos de Mallorca. Hem fet recerca d’aquestes publicacions, i una vegada trobat el Visor de Paràmetres Ambientals del Consell de Mallorca, quan hem intentat ​accedir al resultats de les analítiques de les escòries, no hi hem trobat cap informació. Aquesta ocultació d’informació i manca de transparència incompleix la normativa esmentada abans, el “Programa de Mesures i Vigilància Ambiental”, la qual específica que ​tota la informació s’haurà de subministrar en suport de paper i informàtic, susceptible d’incorporació a una pàgina web ​[...] ​per posar-los a disposició de tots els ciutadans d’acord amb l’esmentada Llei 38/1995 de 12 de desembre, sobre el dret de la informació en matèria de medi ambient».

Per a la Plataforma Antiautopista resulta «molt preocupant» que el Govern «faci servir una norma de fa quasi 20 anys i,a la Llei de Residus recentment aprovada ​Llei 8/2019​, de 19 de febrer, ​de residus i sòls contaminats de les Illes Balears​, no actualitzin uns mecanismes de control i seguiment que tota la normativa i legislació ambiental actual exigeixen».
«Constatam amb molta preocupació que l’​administració ambiental de les Illes Balears mostra poc interès en comprovar i fer un seguiment de l’ús d’un residu amb metalls pesants i matèria orgànica (dioxines, furans i PCBs); ans al contrari, ​la seva política ambiental en aquesta qüestió és ​establir les bases per a la declaració de fi de la condició de residu per a les escòries de la incineraci​, la qual cosa suposaria un alliberament dels controls dels fluxos previstos per la normativa sobre residus i el seu lliure ús i disposició, tal com explicita la Llei de Residus aprovada».

4- «Les analítiques realitzades per la Plataforma confirmen que les escòries utilitzades a l’obra contenen materials perillosos. Les escòries no estan ben tractades i ja ho vàrem poder comprovar in situ a la roda de premsa realitzada el 13/04/19 per la Plataforma, pel gran nombre de material fèrric detectat a les escòries. Davant la ​manca de resposta satisfactòria i de l’​incompliment del Programa de Vigilància Ambiental​, la Plataforma va dur a terme en un laboratori extern unes analítiques bàsiques de metalls pesants en vàries mostres de les escòries utilitzades en la construcció de l’autopista Llucmajor-Campos i els seus lixiviats.

Els ​resultats obtinguts ​han augmentat el nivell de preocupació​, ja que s’ha pogut comprovar que segons la normativa de referència els nivells de diversos metalls pesants d’alta toxicitat, superen els llindars establerts tant en els propis sediments com en els seus lixiviats».

Davant aquesta situació, la Plataforma demana l’aturada immediata de l’obra de l’autopista, exigeixen una informació clara dels components i la utilització de les escòries, la verificació de la seva composició, que s’assegurin els mecanismes de control i seguiment, l’elaboració de l’estudi hidrogeològic pertinent, etc.

COMENTARIS

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per Ciudadano de Palma, fa devers d'un mes

Si tots respectéssim, o bé, si no és així, les autoritats fessin respectar la normativa de trànsit, les carreteres i autopistes deixarien de ser tan perilloses com són ara i alguns ja no podrien justificar l'ampliació de les mateixes per la seva perillositat .

Aquesta situació ha d'acabar. Prou de permissivitat davant els abusos / conducció agressiva i la falta de respecte a la normativa de trànsit.

Si no és així, tendrem més asfalt i la mateixa o pitjor situació de perill i agressivitat que tenim ara a Mallorca.

Valoración:0menosmas
Per Ciudadano de Palma, fa devers d'un mes

Tota la raó a aquesta usuaria sobre el poc respecta a la normativa de trànsit dels conductors a Mallorca.

Personalment he hagut de deixar de fer servir les autopistes, en la mesura del possible / raonable per les agressions que pateix, i que me consta que molta gent que respecta la normativa de trànsit també pateix!!!

Només vull dir que el fet que els conductors respectuosos optem per deixar d'anar per les autopistes de Mallorca és penós, injust, i molt indicatiu de la situació de perillositat de les autopistes, per la forma de conduir de molts conductors que no respecten ni la velocitat màxima ni la distància de seguretat i que agredeixen amb la seva conducció i amb les seves paraules i gestos als que conduïm dins de la legalitat.

La solució és deixar de permetre-ho, fer valer la normativa de trànsit.

Els recordo que la distància de seguretat a 120km / h és 144 metres. Quants conductors la respecten?

Els recordo que els 120km / h són irrebasables legalment. Quants conductors respecten la velocitat màxima?

Els mínims exigibles són els següents:
- Per a l'Administració: Fer complir la normativa de trànsit.
- Per als conductors:
a) Complir la normativa de trànsit.
b) No agredir amb gestos, amb paraules ni amb la seva conducció agressiva, als que compleixen la normativa de trànsit.

Valoración:0menosmas
Per usuaria, fa devers d'un mes

Com a usuaria i veinada afectada d'aquestes obres exigeixo del govern les màximes garanties de que en un futur no haurem de lamentar que els nostres pous i els nostres pulmons es vegin afectats per aquest materials perillosos. PD si la gent respectés les normes de circulació aquesta carretera no hagués importat desdoblar doncs no era perillosa en si pel seu traçat. Però les continues ni dobles continues es respecten.

Valoración:2menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente

Comenta

* Camps obligatoris