cielo claro
  • Màx: 26°
  • Mín: 24°
24°

'Mallorca i els seus suds': Antumi Toasijé repassa la història de l'esclavatge

FOTO:

11-07-2019 | Toni Munar

Aquest dimecres, a l’edifici de Sa Riera (UIB) de Palma, ha començat el primer Fòrum 'Mallorca i els seus suds' coordinat per Antoni Aguiló (Centre d’Estudis Socials de la Universitat de Coimbra) i David Abril (Fundacions Darder-Mascaró).

En aquesta primera jornada i dins el Bloc de Memòria, Història i Cultura hem pogut escoltar la conferència titulada 'El factor africà denominat negre en la història de Mallorca: africanietat talaiòtica, africanietat andalusí, esclavismes, colonialismes i processos migratoris' a càrrec d’Antumi Toasijé, doctor en Història, Cultura i Pensament per la Universitat d’Alcalá.

Antumi Toasijé ha fet una exposició i un recorregut històric de l’esclavatge en les diferents etapes de la Història, des del Neolític fins l’anàlisi actual dels processos migratoris en la Mallorca del segle XXI.

Les Comunicacions

En aquest apartat han comparegut, en primer lloc, el periodista i historiador Antoni Maria Thomàs, que sota el títol '1229, el rostre ocult', que ha esdevingut un documental produït per IB3 i Salom Estudi el 2018, on explica l’altra versió dels fets, això és, vist des de l’òptica dels vençuts musulmans a mans de les tropes cristianes del rei en Jaume en la conquesta de la Mallorca musulmana de 1229.

Laura Miró, historiadora i investigadora ha explicat la trajectòria històrica que ha seguit l’estigmatització dels jueus conversos xuetes des dels seus inicis fins els segles XIX i XX en una exposició molt acurada titulada 'La contemporaneïtat xueta'.

Conxa Obrador i Gerard Moyà del Casal d’Amistat Mallorca-Cuba han explicat la curiosa i emotiva aventura de 'La cadira de Maceo, una història colonial'. Una relíquia del general Maceo, militar cubà abatut en una emboscada bèl·lica durant la guerra d’independència de Cuba. Una cadira requisada pel general Weyler que va romandre fins fa pocs anys en el Museu militar de San Carlos a Portopí i retornada al lloc «d’on mai hauria d’haver sortit».`

Finalment, la filòloga Malika Kathir ha explicat la poc menyspreable incidència de la cultura àrab en la Mallorca post-conquerida en la Comunicació titulada 'La petjada àrab en la cultura de Mallorca', fins i tot ens ha ensenyat una preciosa cançó que explica els set maneres de guisar l’albergínia.

COMENTARIS

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per Amic, fa 2 mesos

No vale confundir, usted se refiere a la esclavitud de los siglos XIII y XIV, luego fue mayoritariamente africana y hubo muchos "negros", además que en los murales de la conquista de Mallorca ya se ve cómo era esa población que llaman "mora" una auténtica mezcla de negros, blancos, mulatos, etc.
...
La población esclava negra de Mallorca en 1478-99 era el 33,07%, la norteafricana (había de todo) el 40,9%, en total los africanos suponen más del 73% de los esclavos a finales de la Edad Media. Lo tiene en la página 12 de Onofre Vaquer: L'Esclavitud a Mallorca, 1448-1500,
...
"la presencia de esclavos de color en porcentajes considerables, recogida por la documentación posterior a la conquista catalana, evidencia una relación con el Africa subsahariana que es difícil no relacionar con algunos aspectos de trata esclavista." Lo tiene en el capítulo de Ricard Soto y Company: La conquista de Mallorca y la creación de un mercado de esclavos, en el libro Les esclavages en Méditerranée, 2012, página 63.
...
"Los esclavos, principalmente negros, sarracenos y turcos, dedicados a actividades domésticas, artesanales y agrícolas, van a estar presentes en las Baleares hasta el siglo XVIII (la actividad corsaria garantiza su llegada, además de los posibles aportes de la trata)," Lo tiene en la tesis doctoral de Francisco Javier Marzal, "La esclavitud en Valencia durante la Baja Edad Media" 2006, página 228.
...
Hay mucho más.

Valoración:1menosmas
Per Biel, fa 2 mesos

Qué quieren que les diga... Los expertos sobre la esclavitud en Mallorca (Nofre Vaquer, Toni Mas, Ricard Soto y otros) han demostrado que la esclavitud en Mallorca fue sobre todo "blanca": los musulmanes nativos, eslavos, griegos, musulmanes norteafricanos, tártaros, turcos, etc y que llegó a suponer entre el 20 y el 40% de la población. Un porcentaje abultadísimo y, por lo que se ve, no reivindicable por el hecho de no formar parte del "factor africà denominat negre". Señores organizadores del evento: huyan de los estereotipos y infórmense, que no es tan difícil. La dominación social no tiene porque reflejarse en términos norte-sur. Pero vaya, veo que lo importante son los mantras y las consignas. Nada nuevo bajo el sol.

Valoración:-2menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente

Comenta

* Camps obligatoris