cielo claro
  • Màx: 21°
  • Mín: 20°
20°

L'OCB anima la ciutadania a no defallir i a fer valer els seus drets lingüístics en tots els àmbits de la vida qüotidiana

17-09-2018

En relació al nou cas de discriminació per raó de llengua al cafè Colón de Llucmajor aquest cap de setmana, l'Obra Cultural Balear ha emès un comunicat en què reclama mesures contundents a la Delegada del Govern espanyol, a la Direcció General de Consum, a la Direcció General de Política Lingüística i a l'Ajuntament de Llucmajor. A més, ha animat la ciutadania a «no defallir i a fer valer els seus drets lingüístics en tots els àmbits de la vida qüotidiana i a denunciar sense temor els casos de conculcació del seu exercici».

1. L'OCB reclama a la Delegada del Govern espanyol a les Illes Balears que de manera inajornable prengui les mesures necessàries per acabar amb els incidents per raó de llengua protagonitzats per membres de les forces i cossos de seguretat estatals (en aquest cas, de la Guàrdia Civil), que vulneren el dret dels ciutadans d'aquestes illes a expressar-se en la llengua de la seva elecció en les comunicacions amb l'Administració de l'Estat (art. 4.2 de l'Estatut d'Autonomia: "ningú no podrà ser discriminat per causa de l'idioma"). La negativa dels dos membres de la guàrdia civil d'atendre correctament el ciutadà denunciant, que precisament acabava de patir una violació dels seus drets lingüístics en un establiment de restauració situat a la plaça d'Espanya de Llucmajor, suposa una inacceptable doble victimització de l'afectat.

2. L'OCB reitera la petició de reunió amb la Delegada del Govern, sol·licitada des del mateix moment de la seva presa de possessió, per abordar amb urgència aquesta i altres qüestions relacionades amb la llengua catalana i l'Administració de l'Estat.

3. L'OCB insta la Direcció General de Consum, de la Conselleria de Salut i Consum, perquè habiliti els mitjans necessaris perquè aquesta classe de greuges als consumidors catalanoparlants no es reprodueixin, i proposa a la Direcció General de Comerç i Empresa, de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, que per a acabar amb aquests obstacles, que desincentiven l'ús espontani i lliure de l'idioma propi, introdueixi en la llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears, l'obligació de 'disponibilitat lingüística' per als establiments comercials amb atenció al públic.

4. L'OCB exhorta la Direcció General de Política Lingüística, de la Conselleria de Cultura, Participació i Esports, a aprovar de manera peremptòria el decret de creació de l'Oficina de drets lingüístics (tot assumint les al·legacions presentades per l'OCB en el tràmit de consulta prèvia a la redacció del projecte de decret), un servei institucional específicament dedicat al tractament dels casos de discriminació lingüística que serveixi per a resoldre les vulneracions detectades i contribueixi al restabliment de la normalitat de l'ús que correspon al català com a llengua cooficial.

5. L'OCB anima l'Ajuntament de Llucmajor a implementar les polítiques necessàries, des de les regidories amb competències en matèria de Cultura i de Comerç, perquè sigui possible viure plenament en català en tot els àmbits del territori del terme municipal, tant en el cas de residents al municipi com de visitants, especialment en el sector de la restauració i del lleure.

6. En darrer terme, l'OCB anima la ciutadania a no defallir i a fer valer els seus drets lingüístics en tots els àmbits de la vida qüotidiana —i a denunciar sense temor els casos de conculcació del seu exercici—, perquè la millor manera de mantenir la llengua viva i vigorosa és fer-la servir.

COMENTARIS

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per Toni, fa 11 mesos

Es humiliant el tracte q es va rebrer per sicaris, guardia civil i Policia Local!!!
I llavors haver d soportar la hipocresia dels sicaris posant al full d reclamacions q x aquest assumpte (del q ells es veu q son aliens) s'els ha de tractar amb delicadesa. Quant ells es varen comportar i lladrar coma cans de bestiar rabiosos!!!!!!
Estic per una bona llei amb un bon sistema de inspeccio i sanció d'estebliments q no atenguin en català. I cal lluitar d valent x a q així sugui el mes aviat possible.
Si cada cop que succeïx quelcom haguessin d pagar 3000€ per llei, vos assegur que s'acabaria de rel.
Força!!!

Valoración:0menosmas
Per Pere, fa 11 mesos

Es molt important que sapiguem com acaba aquest tema, com respon el govern, el Consell, l´ajuntament de Llucmajor, la policia local, la guardia civil. És necessari que altres diaris i entitats s´impliquin en difondre aquesta ofensa al Drets Humans, aquest dany moral a la democràcia europea. Per favor, senyors periodistes d aquest molt honorable diari, pressionau i teniu-nos informats.

Valoración:2menosmas
Per Pepeta, fa 11 mesos

Ja que hi ha una sèrie de bars i restaurants que no estan enterats del dret que tenim els ciutadans de les illes a parlar i ser entesos en la nostra llengua, proposo a les conselleries involucrades( comerç, turisme, i demés...que facin una circular que informi dels drets lingüístics a respectar segons l'estatut d'autonomia.

Valoración:4menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente

Comenta

* Camps obligatoris