cielo claro
  • Màx: 24°
  • Mín: 16°
24°

El Pacte per l'Educació divideix els sindicats

CCOO, UGT i STEI no volen subscriure el document mentre que UOB preveu adherir-s'hi aquesta mateixa setmana

Aquest dimarts horabaixa s'ha presentat el document del Pacte Educatiu de les Illes Balears. Un acord fruit de la participació i el diàleg d'una trentena d'entitats educatives que se situa com el primer pacte de l’Estat espanyol sorgit de la base social. Segons els seus representants, aquest Pacte vol allunyar-se del tarannà polític actual en matèria educativa: cerca un sistema educatiu estable no sotmès a canvis polítics i és alhora la base per a una futura llei d’educació.

En boca de tots, però, està el fet que gran part dels sindicats no hagin participat dins el grup impulsor i redactor del document. De moment, la portaveu d'UOB-Ensenyament, Antònia Font, ja ha anunciat que el seu sindicat subscriurà el Pacte per l'Educació tan bon punt l'Assemblea a de docents ratifiqui el document -cosa que està previst que succeeixi aquest mateix dijous a l'assemblea que hi ha convocada. D'aquesta manera Font explica que fan aquesta passa «seguint un punt bàsic de la UOB: defensar les decisions de l'Assemblea de docents».

Per la seva banda el sindicat Alternativa ja ha signat l'acord. Alternativa ha participat en el procés per dues vies: una de manera individual a través de les Assemblees de Centres i l’altre quan Illes per un Pacte l'ha convocat com a sindicat. En aquest darrer cas, asseguren que sempre han deixat clara «la nostra adhesió al procés sota el paraigua de l’Assemblea de Docents en la qual ens sentim plenament identificats».

Des del sindicat hi afegeixen que «tot i això, creiem que aquest pacte és un principi, un punt de partida que caldrà ampliar i ratificar més endavant entre tots els agents que l’han dut a terme i un govern seriós que cregui en l’educació pública».


Sindicats majoritaris

Però el gran handicap que té aquest pacte és que no compta amb el suport dels sindicats majoritaris, almenys de moment. Pel que fa a CCOO, UGT i STEI han deixat clar que ara per ara no preveuen subscriure cap pacte. Des de CCOO asseguren que el motiu pel qual no s'hi han adherit és «senzill». Per Antoni Baos, secretari general de la Federació d'Ensenyament de CCOO, no es tracta d'una desavinença de fons ideològica –perquè comparteixen molts dels punts que recull el document; sinó que sostenen que no es poden «comprometre a signar un acord en el qual hi ha aspectes laborals que no comparteixen». Baos ha recalcat que les conseqüències de signar un document com aquest és que després seran els sindicats els que hauran de negociar amb les patronals i defensar a les meses sectorials «els punts referents a les condicions laborals amb els quals no estan d'acord».

Segons el secretari general de l'STEI, Biel Caldentey, és una «ironia» que es digui que el document no inclou condicions laborals i que després hi apareguin propostes com «l'elecció no democràtica dels equips directius o la creació de llistes d'interins no unitàries ni transparents». Finalment, Maria Alarcón, secretària general de FETE-UGT, ha deixat clar que és difícil que el seu sindicat subscrigui el pacte i que haurien de canviar moltes coses perquè així fos. En aquest sentit, com a requisit indispensable per a que UGT s'hi integri, Maria Alarcón ha assenyalat que s'hauria de «retornar als sindicats el protagonisme que es mereixen, perquè són els que representen els treballadors i són també els que després acudeixen a les negociacions col·lectives». No obstant això, tant UGT com CCOO i STEI han coincidit en destacar la bona feina i voluntat i s'han mostrat disposats a col·laborar i dialogar amb l'equip redactor del document.


El rerefons del Pacte per l'Educació

El document reclama una estabilitat política que fins ara no ha arribat amb una transformació del sistema educatiu basada en la participació dels centres, els professionals i els sectors socials en les decisions importants. En la presentació d’aquest dimarts els representants del pacte insistien que aquest no determina com s'han de fer les classes ni com ha de ser el currículum. «L'objectiu del pacte és crear condicions necessàries per a avançar vers un funcionament més democràtic i transparent del sistema educatiu, on els centres tenguin vertadera autonomia per a decidir». Aquest acord cerca també la participació de tots els agents (estudiants, famílies, docents, tercer sector) per a dibuixar nous sistemes de selecció i avaluació més democràtics i tallar de soca-rel les temptacions d’amiguisme. En definitiva, es volen crear les condicions per una nova etapa on les veus dels que tenen experiència siguin escoltades.

Però els redactors del document recorden que aquest procés no acaba aquí. S’ha creat un punt de partida per continuar treballant un cop establertes les bases de l’educació que es vol aplicar. El document s’ha de desenvolupar i s’hauran de crear grups de treball per fer-ho. I aquests grups de treball han de partir també de la comunitat educativa. A més, en la presentació es feia especial èmfasi en l’apatia política existent en la societat, remarcant que predomina la creença que la política no té capacitat de transformació social. Per això totes les entitats educatives participants afegien que tenen «l’obligació moral de ser optimistes» per tal de canviar aquesta tendència.

COMENTARIS

Anterior
Pàgina 1 de 2
Siguiente
Per ramon m. pons, fa mes de 6 anys

És una vergonya!
Haver de veure la UOB passar de defensar l'ensenyament 100% en català a defensar un Pacte que no garanteix ni un 50 %.

I lo bo és que no ho fan per convicció sinó perquè ho diuen uns quants que tampoc se sap ben bé quants són.

Perquè si es tracta de defensar allò que diu la majoria, també haurien de subscriure el que diu el PP.

Colla de freakies!

Valoració:1menosmas
Per james bond, fa mes de 6 anys

Pep, jo estic afiliat a un d'aquests sindicats i si que se m'ha demanat opinió. I aportacions.
Però siguem honesos: a l'assemblea no hi van més de 100 persones, potser de 90 centres. I quina és la participació en les assemblees de centres? Al meu centre hi participen 8 persones de 92...!

Valoració:0menosmas
Per Pep, fa mes de 6 anys

Però UGT, STEI i CCOO ho han consultat als seus afiliats? Perquè, francament, a mi ningú me n'ha dit res.
Si és un pacte tan important, per què no s'han fet assemblees informatives als centres? Passaran pels centres a exposar les seves idees?
No entenc res, però hi ha una certa manca de cintura política per part dels dirigents sindicals. No ens enganem, la dreta mai no signarà cap acord d'aquest tipus perquè empra l'educació com a focus de conflicte per apagar altres focs.
Però, tanta por tenen a perdre un poc de protagonisme? He llegit la proposta i no hi veig tampoc tanta mala intenció.

Valoració:0menosmas
Per Enric, fa mes de 6 anys


A mi que no hi sigui una persona com Biel Caldentey de l'STEI ja m'inspira més respecte i confiança!

El problema seria que un sindicat com l'STEI s'hi adherís, quan és un dels causants de l'empobriment del nivell educatiu dels nostres estudiants!

Valoració:-1menosmas
Per maria a, fa mes de 6 anys

Tens raó, Marcel.
Donen suport al Pacte el 30% dels representants del professorat d'ensenyament públic. El 70 % no el subscriu.

Valoració:3menosmas
Per I qué?, fa mes de 6 anys

Els sindicats verticals del Règimen d' en Franco no tenien aquests problemes. És el que passa quan la societat es bassa en el sistema democràtic.

Valoració:8menosmas
Per EL CORREO DEL ZAR, fa mes de 6 anys

RENFE VENDIÓ BILLETES A MITAD DE PRECIO A SOCIETAT CIVIL CATALANA PARA LA DIADA EN TARRAGONA.

Valoració:0menosmas
Per ciudadano, fa mes de 6 anys

Porqué tanto victimismo nazionalista por el hecho de poder matricularse en la lengua que uno desee...

Valoració:2menosmas
Per EL CORREO DEL ZAR, fa mes de 6 anys

EL GOBIERNO PIDE QUE SE INVALIDE LA PREESCRIPCIÓN ESCOLAR EN CATALUÑA PARA QUE SE PUEDA ELEGIR EL CASTELLANO COMO LENGUA VEHICULAR.

Valoració:2menosmas
Per Xec, fa mes de 6 anys

@pepet A veure, què vols dir? tu has mirat res? has fet res de bo?

El que passa és que hi ha una gent obsessionada en què a Menorca (on va néixer es projecte d'un pacte social per s'educació) no es faci el mateix que a Salamanca o a qualsevol barri de Madrid: que sa llengua vehicular de s'ensenyament sigui s'autòctona, sense perjudici d'establir mecanismes consensuats, amb base acadèmica i amb un suport de mitjans per tal que els alumnes aprenguin altres llengües.

Costa d'entendre que justament on ja sabem una llengua al·lòctona sigui on més urgentment, malament, fora programa i sense fonaments acadèmics ni suport ni preparació mínima, calgui forçar sa utilització d'altres llengües vehiculars. Que qualcú (partit, sindicat, fapa, organitzacions que sigui...) partesqui d'un model en es qual, de base, sa llengua vehicular sigui s'autòctona no vol dir que estiguin capficats amb sa llengua, ans al contrari. Simplement parteixen de sa normalitat més absoluta.

Ah, i si sa gent votés a ses eleccions pensant en aquesta qüestió concreta, tal com han acreditat tots els estudis sociològics i ses postures de ses federacions de pares i mares d'alumnes, així com sa resposta des pares a sa insistent oferta de Bauzá per tal que es pares escolaritzessin es fills en castellà, s'ha evidenciat que hi ha més pares que voldrien que s'augmentàs sa presència de català més que no el contrari.

Valoració:4menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 2
Siguiente

Comenta

* Camps obligatoris