cielo claro
  • Màx: 19°
  • Mín: 18°
20°

Balears té el nivell de motorització més alt de l'Estat

A les Illes s'hi han recomptat 602 vehicles per cada 1.000 habitants, 113 per sobre de la mitjana

Balears és comunitat autònoma amb major nivell de motorització, amb 602 vehicles per cada 1.000 habitants, un 113 menys que la mitjana nacional (489,27), segons l'ultim informe 'Sostenibilitat a Espanya', realitzat per Observatori de la Sostenibilitat a Espanya (GOSI) i corresponent a 2008.

Segons l'esmentat informe, el nivell de motorització no presenta una relació directa amb el PIB per habitant, si bé en el cas de Cantàbria s'aproxima, ja que el seu Producte Interior Brut (23.377) és el setè més alt de la taula.

Dins les comunitats autònomes, Balears és la que presenta el major nivell de motorització (602 vehicles per cada 1000 habitants), seguida per la Comunitat de Madrid i Galícia, amb 532 i 516 vehicles per cada 1.000 habitants respectivament. Aquesta diferència s'explica per la flota de cotxes de lloguer que presenten les illes.

En el costat contrari hi ha La Rioja, Aragó i País Basc amb uns índexs de 402, 425 i 430 vehicles per cada 1.000 habitants respectivament.

Espanya es troba entre els països amb major nivell de motorització, encara que per sota dels 500 vehicles per cada 1.000 habitants que presenten països de l'UE-15, entre els quals destaquen Alemanya amb 563, Itàlia amb 558, Àustria amb 522, Gran Bretanya amb 515 i França amb 500. En comparació amb el total dels països que componen l'UE-15, Espanya es troba allunyada dels 510 vehicles per cada 1.000 habitants d'aquesta mitjana.

El nivell de motorització és un indicador clàssic de desenvolupament que associava aquest amb la quantitat de vehicles per habitant. En el context d'una anàlisi de sostenibilitat, pren un sentit contrari: una vegada superat el dèficit de vehicles a Espanya, un índex de motorització excessiu és un indicador de congestió viària i dels seus múltiples impactes socials i ambientals associats.

En aquest sentit, s'estima que el transport va suposar el 2007 el 26,3% del total de les emissions de gasos d'efecte hivernacle (GEI) a Espanya. El transport per carretera és el responsable del 89,6% de les emissions del sector, amb un total de 97.848,17 quilotons de CO2 equivants. Espanya és el cinquè país europeu en emissions de GEI degudes al transport.

Segons el GOSI, el tipus de desenvolupament urbà i l'existència de sistemes de transport públic eficients són factors fonamentals que poden conduir a reduir els nivells de motorització i per tant contribuir a la millora en els nivells d'emissions atmosfèriques que tenen especial incidència en les àrees metropolitanes.

COMENTARIS

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per Barrufet, fa mes de 10 anys
Els que tenen dos o tres vehicles haurien de tenir una càrrega impositiva molt superior a l'actual perque qui contamina més ha de pagar més.
Valoració:5menosmas
Per cremantdièsel, fa mes de 10 anys
Les dades són contradictòries. Els venedors de cotxes es queixen de que venen poc i volen que el govern incentivi les vendes. O una de dues: o aquest model de creixement mundial basat en el consumisme i en el capitalisme no és bo, o que hi hagi un govern serveix de poc. Homo homini lupus.
Valoració:5menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente

Comenta

* Camps obligatoris