muy nuboso
  • Màx: 12°
  • Mín: 10°
11°

Ramon Tremosa: «Si hi hagués vols directes amb Florida, Palma seria el centre turístic de creuers»

L'economista parla de la «monopolització» que fa Madrid dels ports i aeroports

Ramon Tremosa i Balcells (Barcelona, 1965) és professor de Teoria Econòmica a la Universitat de Barcelona i autor d'Estatut, aeroport i port de peix al cove. Fa unes setmanes vingué a Palma, convidat per l'Obra Cultural Balear, per parlar sobre la gestió de Son Sant Joan. Els estudis de Tremosa se centren a justificar que «el model de gestió portuària i aeroportuària de l'Estat espanyol necessita un canvi urgent».

"Vós heu dit algun cop que, en aquest país, cal que les coses s'espatllin del tot, perquè els governants decideixin arreglar-les.
"Sí. Aquesta expressió fou premonitòria. Ara, després de la catàstrofe de l'estació de Sants, el Govern central ha decidit transferir la gestió dels trens de rodalies a la Generalitat. Ja era ben hora. Arreu d'Europa, no hi ha cap àrea metropolitana que no gestioni la seva pròpia xarxa ferroviària. No es pot gestionar des de 300 km lluny, a Madrid. Això és exactament el que succeeix amb els aeroports. Madrid exerceix un monopoli, a través d'Aena, sobre els aeroports de tot l'Estat. Això, avui, no té cap sentit.

"Quina alternativa hi proposau? 
"Jo no en propòs cap. Senzillament, em limit a dir que l'Estat ofega econòmicament aeroports com el del Prat o el de Palma. Si es comparen les inversions que el Govern central fa a Barajas amb les que fa a Palma, el greuge comparatiu és evident. Entre el 1994 i el 2003, els aeroports de les Balears concentraren un 19'4% del trànsit i l'Estat hi destinà un 6'9% de la inversió en infraestructures aeroportuàries. Madrid, en canvi, en aquest mateix període concentrà el 22'1% del trànsit, mentre que la inversió fou del 58'6%. S'ha de buscar un altre model. A Alemanya, per exemple, els aeroports són gestionats per l'Estat, els landers i, fins i tot, pels ajuntaments.

"I què en trobau, dels ports? 
"Exactament el mateix. Puertos del Estado ho gestiona tot des de Madrid. Així mateix, Pujol va aconseguir treure una mica d'autonomia en el cas de Catalunya. Els ports mouen molts diners. Per a Mallorca, l'exemple hauria de ser el Free Port of Malta. Una altra cosa interessant seria que Palma fos port d'inici i d'acabament de la ruta dels creuers per la Mediterrània. Per aconseguir-ho hi hauria d'haver vols directes amb Florida. Aquí sí que hi ha diners per guanyar! Es tracta d'un turisme de qualitat i de luxe que, com a mínim, hauria de pernoctar un o dos vespres a Palma.

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris