Ramon Tremosa i Balcells (Barcelona, 1965) és professor de Teoria Econòmica a la Universitat de Barcelona i autor d'Estatut, aeroport i port de peix al cove. Fa unes setmanes vingué a Palma, convidat per l'Obra Cultural Balear, per parlar sobre la gestió de Son Sant Joan. Els estudis de Tremosa se centren a justificar que «el model de gestió portuària i aeroportuària de l'Estat espanyol necessita un canvi urgent».
"Vós heu dit algun cop que, en aquest país, cal que les coses
s'espatllin del tot, perquè els governants decideixin
arreglar-les.
"Sí. Aquesta expressió fou premonitòria. Ara, després de la
catàstrofe de l'estació de Sants, el Govern central ha decidit
transferir la gestió dels trens de rodalies a la Generalitat. Ja
era ben hora. Arreu d'Europa, no hi ha cap àrea metropolitana que
no gestioni la seva pròpia xarxa ferroviària. No es pot gestionar
des de 300 km lluny, a Madrid. Això és exactament el que succeeix
amb els aeroports. Madrid exerceix un monopoli, a través d'Aena,
sobre els aeroports de tot l'Estat. Això, avui, no té cap
sentit.
"Quina alternativa hi proposau?
"Jo no en propòs cap. Senzillament, em limit a dir que l'Estat
ofega econòmicament aeroports com el del Prat o el de Palma. Si es
comparen les inversions que el Govern central fa a Barajas amb les
que fa a Palma, el greuge comparatiu és evident. Entre el 1994 i el
2003, els aeroports de les Balears concentraren un 19'4% del
trànsit i l'Estat hi destinà un 6'9% de la inversió en
infraestructures aeroportuàries. Madrid, en canvi, en aquest mateix
període concentrà el 22'1% del trànsit, mentre que la inversió fou
del 58'6%. S'ha de buscar un altre model. A Alemanya, per exemple,
els aeroports són gestionats per l'Estat, els landers i, fins i
tot, pels ajuntaments.
"I què en trobau, dels ports?
"Exactament el mateix. Puertos del Estado ho gestiona tot des de
Madrid. Així mateix, Pujol va aconseguir treure una mica
d'autonomia en el cas de Catalunya. Els ports mouen molts diners.
Per a Mallorca, l'exemple hauria de ser el Free Port of Malta. Una
altra cosa interessant seria que Palma fos port d'inici i
d'acabament de la ruta dels creuers per la Mediterrània. Per
aconseguir-ho hi hauria d'haver vols directes amb Florida. Aquí sí
que hi ha diners per guanyar! Es tracta d'un turisme de qualitat i
de luxe que, com a mínim, hauria de pernoctar un o dos vespres a
Palma.