cielo claro
  • Màx: 23°
  • Mín: 22°
21°

A l'illa d'Eivissa la cosa va ben remoguda

El projecte d'autovia del Partit Popular provoca indignació entre un gran sector de la població

Qui és que ha dit que Eivissa ha de menester més promoció turística? L'illa té, des de fa dos mesos, un altre motiu per ser coneguda a l'estranger. I és que les reivindicacions en contra de la construcció de l'autovia que va de l'aeroport al poble de Sant Antoni han provocat que mitjans d'àmbit estatal i europeu se'n fessin ressò.

Des que el Govern balear féu públic el Pla de carreteres el 2003, les crítiques d'un ampli sector de la població no es feren esperar. Arreu de les Illes es convocaren manifestacions.

Si primer va ser Mallorca, ara els actes de protesta en contra de la política de carreteres de l'Executiu tenen com a escenari Eivissa. El projecte de construcció de l'autovia i el del segon cinturó de Vila han provocat l'exaltació de tots els partits que no governen i de gran part de la població. La Plataforma Antiautopistes es creà tot d'una que es conegueren les intencions del Govern. Per aquesta entitat, la construcció de la via és innecessària i comporta la destrucció d'una part de territori massa gran. El cert és que l'autovia travessarà l'illa de cap a cap. A més, el traçat projectat provocarà un canvi substancial en la manera de viure dels eivissencs que tenguin l'autovia per veïna. La nova via causarà la destrucció d'un gran nombre d'habitatges de foravila i cal recordar que la població dispersa, que no viu als nuclis de població, hi és molt abundant.

Un altre dels emperons és que la construcció de les noves carreteres no preveu la protecció d'un cert nombre de jaciments arqueològics. És el cas d'un aqüeducte romà i d'un assentament d'origen púnic.

El Govern autonòmic i el Consell d'Eivissa i Formentera han presentat aquestes autovies com si fossin tres projectes independents. Un és el del segon cinturó de Vila, un altre és el que uneix l'aeroport amb aquesta ciutat, i el darrer és el que va de Vila a Sant Antoni. Els antiautopistes pensen que en realitat es tracta d'un sol projecte, però que presentat d'aquesta manera resulta més fàcil obtenir finançament. De moment les obres del segon cinturó estan quasi enllestides i les de la resta comencen a embastar-se. Això ha provocat mobilitzacions entre els antiautovies. La setmana passada algú incendià part de la maquinària que es cuida de la construcció.

Alguns propietaris de finques per on ha de passar la futura autovia s'han queixat de com les administracions els han expropiat els seus terrenys. Aquest és el cas de Toni Planells, Malalt, que digué que «dimarts passat les excavadores entraren dins ca meva sense que abans ningú m'avisàs».

La setmana passada una de les manifestacions més nombroses que es recorden a l'illa recorregué els carrers de Vila. Unes 20.000 persones hi prengueren part. Dijous un grup d'estudiants i alguns membres de la Plataforma estamenejaren el cotxe oficial del president del Consell, Pere Palau, a la sortida d'un acte. Tot això ha provocat que efectius de la Guàrdia Civil s'hagin desplaçat a Eivissa procedents de la Península.

Per tant, a la pitiüsa major es viu en un clima d'enfrontament. Pel que fa a Mallorca, els antiautopistes han hagut de claudicar davant els fets. I és que la feina grossa està feta. Fou precisament la setmana passada que el Govern féu pública la seva intenció de retirar el projecte de l'autovia Inca-Manacor. Una via que des de bon començament fou motiu de preocupació, ja que molts trobaven que no obeïa a una necessitat real. Ara l'activitat reivindicativa se centra a Eivissa, on les ferides són fresques.

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris