algo de nubes
  • Màx: 15°
  • Mín: 10°
13°

Editat en facsímil un número del Sóller de 1912 dedicat al Tren

L'edició, a cura del Grup Serra, es lliura el dia 31 amb el setmanari local

El Grup Serra ha editat en facsímil un número de 1912 del setmanari Sóller que es publicà amb motiu de la inauguració del ferrocarril, el 16 d'abril d'aquell mateix any. L'edició n'ha respectat el format original i ofereix un document interessant sobre la història de la ciutat i del seu Tren. A més, coincideix amb el centenari de la fundació de la companyia, que tingué lloc el 5 de novembre de 1905.

El president del Ferrocarril de Sóller, Xavier Mayol, explicà que «a partir del moment que es localitzà aquest vell exemplar pensàrem que seria una bona idea reeditar-lo per commemorar el centenari de la nostra companyia, que se celebra enguany, i també per confirmar que el 2005 el tren viu un altre moment històric, una vegada renovada la concessió per mig segle més». L'edició ha estat possible gràcies a la col·laboració desinteressada del Grup Serra.

Mayol remarcà que «tant els homes d'empenta que surten retratats en aquest número de Sóller com els directius actuals de l'empresa som, primer de tot, gent de la Vall i el tren continua sent, sobretot, dels sollerics».

La lectura de l'exemplar resulta d'allò més engrescadora. En aquell moment el setmanari, dirigit pel seu fundador, Joan Marquès Arbona, tenia com a redactor en cap Damià Mayol i Alcover. A la portada del periòdic, davall del tituar Los hombres de acción del Ferrocarril de Sóller, hi figuraven els directius i els responsables principals de l'ambiciosa iniciativa gestada set anys abans. Es tractava del director gerent i ànima de l'empresa, Jeroni Estades Llabrés; l'enginyer autor del projecte, Pere Garau Cañellas; el secretari, Jaume Torrens Calafat; el concessionari de la línia i vocal assessor, Pere Alcover Maspons; i l'empresari de les obres, Lluís Bovio Giu.

Les primeres planes interiors en duien àmplies ressenyes biogràfiques i historials professionals a càrrec de diversos col·laboradors de categoria, com ara Andrés Corzuelo, Josep Maria Tous i Maroto, Pere Martínez Bosch i Pere J. Palmer. Entre els elogis rebuts pels impulsors del Tren de Sóller, es pot esmentar el dedicat per Tous i Maroto a Pere Garau, a qui no dubta a definir com El ingeniero-poeta. La pàgina 3 reproduïa les fotografies dels 22 membres que integraven llavors la junta de govern de la companyia.

A les pàgines següents, els col·laboradors d'aquest monogràfic dediquen elogis, i també poemes a la ciutat de Sóller, presentada com a paradigma de l'empenta empresarial, amb articles a càrrec de primeres plomes de l'època, com Joan Baptista Ensenyat o Maria Antònia Salvà.

Per acabar, la lectura d'aquest exemplar i de les seves nombroses insercions publicitàries oferirà als interessats una visió significativa de la societat, el comerç i la indústria de la primeria del segle XX a la Vall. La vitalitat de les seves relacions comercials amb el continent europeu i amb ultramar també hi és patent.

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris