cielo claro
  • Màx: 21°
  • Mín: 20°
21°

L'«autotaxa» repercutirà sobre turistes que tenen molta capacitat de despesa

Un estudi diu que clients d'hotels i apartaments tenen menor propensió a llogar cotxes

CONGESTIÓ. L'objectiu de l'«autotaxa» no és pal·liar d'alguna manera la saturació de la xarxa viària. L'Executiu ha fugit de formulacions que poguessin fer pensar que «satanitzava» un sector, acusació que el PP emprà contra el Govern de Francesc Antich. Tanmateix, una part important del sector sí que se sent molesta, ja que ha estat acusada de competir deslleialment amb la resta d'empreses del gremi. El Govern assegura que no recularà en el propòsit d'introduir una regulació en aquesta àrea.

Sigui quina sigui la formulació que al final adopti l'«autotaxa» proposada pel Govern, els usuaris sobre els quals repercutirà són, en la seva major part, turistes d'alt poder adquisitiu, segons es desprèn d'un estudi sobre els usuaris dels cotxes de lloguer realitzat per Teresa Palmer, Antoni Riera Font i Jaume Rosselló per al Centre de Recerca de la UIB i Sa Nostra.

La primera conclusió cridanera de la tipologia establerta pels tres economistes és que «aquells turistes que s'allotgen en hotels i en apartaments tenen menor propensió a llogar cotxes i, en qualsevol cas, solen fer-ho menys que la resta», és a dir, que els turistes residencials.

Es tracta, per tant, d'un client que habitualment té «un alt nivell d'ingressos i de despesa».

L'estudi observa l'existència d'«una relació positiva entre la demanda de dies de lloguer i diverses circumstàncies especials com el nivell d'estudis o el fet d'estar jubilat o de ser jubilat».

L'anàlisi d'aquestes darreres característiques en permet extreure una altra: disposar de més temps per a les vacances i, en conseqüència, poder realitzar una estada llarga a les Illes Balears.

Per nacionalitats d'origen, pareix que els més propensos a llogar un cotxe durant la seves vacances mallorquines són els austríacs, mentre que els alemanys serien aquells que els lloguen més dies.

Aquest perfil, obtingut a partir de les dades d'una enquesta, es correspon grosso modo amb el que s'ha anat denominant com a «turisme de qualitat» en oposició, més o manco esquemàtica, amb el turista exclusivament de «sol i platja» i de «tot inclòs».

De fet, els tres economistes esmentats, quan analitzen la repercussió que tendria sobre la demanda la creació d'una «autotaxa» assenyalen que seria mínima, la qual cosa representaria, des del punt de vista de la funció correctora del tribut, un punt dèbil.

La proposta del CRE, que fou avançada per Diari de Balears, se situa en el terreny de l'anàlisi teòrica i, pel que se n'ha pogut saber, presenta poques coincidències amb la idea del Govern balear.

La seva funció és evitar la congestió a les carreteres i potenciar el transport públic. Els recursos recaptats es destinen a aquesta finalitat i s'estima la probabilitat d'obtenir entre 45 i 100 milions d'euros anuals.

El Govern planteja que el seu impost té la finalitat de regular el sector. El destí de la recaptació és la sanitat, que rebria una injecció de 12 milions d'euros. La major part de l'oposició i de les patronals han rebut la iniciativa governamental amb una negativa rotunda a la seva aplicació.

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris