nubes dispersas
  • Màx: 20°
  • Mín: 19°
19°

Una oportunitat per a la fruita illenca

Des de Fruita Bona es veu amb optimisme la campanya de comercialització organitzada per Eroski

MATEU MORRO.Palma.
Ja no és fàcil trobar a les botigues les pomes, prunes, peres, taronges, melicotons, albercocs o cireres d'un temps, saborosos com llepolies. Però, d'una manera inesperada, ha aparegut una oportunitat per a la bona fruita que està aconseguint posar a l'abast dels consumidors la fruita mallorquina de qualitat.

Fruita Bona i Agroïlla són les dues empreses associatives mallorquines que estan fent possible aquest llançament, gràcies a la bona predisposició d'Eroski. La campanya que du a terme Eroski Center-Syp és innovadora en aquesta casta de promocions: les fruites es venen en palanganes identificades per la bandera de les Illes Balears; l'etiquetatge informa de la procedència del producte i hi incorpora la traçabilitat i, a més a més, la campanya es du a terme a 101 establiments de Mallorca. Té la col·laboració de la Conselleria d'Agricultura.

Es creu que en la campanya de tardor seran comercialitzats prop d'un milió de quilograms de fruita, dels quals devers 800.000 ho seran per Fruita Bona. Les pròximes setmanes aniran apareixent als punts de venda totes les fruites de temporada, com raïm, prunes, caquis, olives, pomes, clementines, taronges i totes les verdures que es produeixen a Mallorca, fins a enllaçar amb la campanya de primavera. S'hi inclouen productes com el raïm de Consell, de Marratxí i de sa Pobla; les pomes d'Orient; els caquis de Mortitx i de Porreres; les prunes d'Inca i de sa Pobla, etc.

Servei i qualitat
El director gerent de Fruita Bona, Joan Juan Moll, està treballant per oferir un bon servei i una bona qualitat. Joan Juan Moll creu que el producte és bo. Li demanam si és cert que aquestes fruites mallorquines són bones i respon amb decisió: «Sí, tenen un altre gust, són productes frescs i és fruita de temporada». La fruita mallorquina, segons ell, «està en crisi perquè fins ara no ha pogut entrar en la nova distribució comercial». «Les nostres produccions sovint són petites i les temporades per força han de ser curtes. Però això és un fet que demostra que no forçam les plantes». «Són produccions limitades que quan s'acaben, s'acaben», assegura Joan Juan Moll. Hi haurà temporades amb 30 o 40 referències i temporades amb 10 o 15 referències. Dependrà de l'època de l'any. Aquest fet dóna garantia de frescor.

Però aquesta realitat tradicionalment no es volia assumir per les empreses de distribució. El projecte d'Eroski Center-Syp és nou i innovador. La campanya s'ha plantejat molt bé i ha tengut moltes facilitats de banda d'Eroski. Els productes troben molt bona col·locació en els supermercats i hi ha tot un equip de gent fent-hi feina. S'ho han pres com un tema prioritari.

Aquestes circumstàncies conviden a l'optimisme. «La iniciativa, tal com la veig, serà molt bona», afirma Joan Juan Moll. «Farà possible tornar a arribar a un client al qual ara no podíem arribar».

El tracte no és excloent per a Fruita Bona ni per a cap altra empresa. Els productors o empreses interessades es poden posar en contacte amb Eroski Center-SYP, Fruita Bona o Agroïlla. El que serà sempre homogeni serà la presentació. Les identificacions dels productes estaran unificades. L'etiqueta es millorarà i durà la bandera balear. Quant als preus de venda, s'està en línia de preus amb la resta d'articles d'altres procedències i similars condicions de traçabilitat i qualitat. L'avantatge és que és un producte fresc: entre que es cull la fruita de l'arbre i es ven tan sols passen 48 hores i, en el cas del raïm, sols 24 hores.

Preus baixos
Aquesta iniciativa pot ser molt positiva per a la comercialització de la taronja mallorquina. En relació amb aquest cítric, aquesta mateixa setmana Fruita Bona acabarà les existències de la temporada anterior. Joan Juan Moll comenta que la campanya passada va ser molt dolenta: «No tant en l'àmbit de Mallorca com en el de l'exportació. Els preus han estat baixos, arran de la dificultat de canalitzar exportacions espanyoles cap a altres mercats».

«L'exportació de taronja a fora des de Mallorca té molt poques possibilitats. A València l'exportació està superdesenvolupada i té una producció suficient i infraestructures adequades. Fan una feina molt ben feta. D'altra banda, Almeria és plena de taronges».

Les dades inicials de la nova campanya fan pensar que hi haurà una producció més reduïda: un 25 per cent menys de clementina i un 30% menys de taronja. A la Península, s'hi calcula un 15% menys de producció. Així i tot, encara sobrarà taronja. Això farà imprescindible que una part de la producció es canalitzi cap a l'elaboració de suc.

Des de Fruita Bona, després que Miret n'aturàs la producció, s'envien a València molts de quilograms per produir sucs industrials. Però Fruita Bona també disposa d'una fàbrica d'elaboració de suc fresc, subvencionada i reconeguda per la UE. Devers 250.000 quilos de taronja mallorquina queden en aquesta fàbrica de per a l'elaboració de suc fresc.

D'aquí a 10 dies més o manco, començarà la nova campanya de la taronja.

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris