nubes dispersas
  • Màx: 19°
  • Mín: 17°
16°

El Govern balear rebutja una avaluació internacional del sistema educatiu illenc

Ha preferit un «estudi propi» abans que l'examen detallat del prestigiós informe PISA

El Govern balear ha rebutjat que el sistema educatiu illenc sigui sotmès a avaluació per un organisme internacional com l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic -OCDE-, segons confirmà ahir el director general d'Administració i Inspecció Educativa, Jaume Juan.

L'OCDE elabora el prestigiós informe PISA, que mesura el rendiment dels alumnes dels 41 països més desenvolupats. Aquesta anàlisi passa revista també a l'actitud social en relació amb l'estudi i al marc socieconòmic en què s'insereixen el sistem educatiu i els estudiants.

Un dels avantatges de l'informe PISA és que permet una comparació del funcionament del sistema amb altres indrets, i ajuda tant en la detecció de problemàtiques específiques com de solucions comunes ja aplicades en altres territoris.

Segons explicà Jaume Juan a Diari de Balears, aquesta era la primera ocasió en què s'oferia tal possibilitat a les comunitats autònomes i l'Executiu balear ja té en marxa el seu propi sistema d'avaluació, que qualificà de molt semblant a l'estudi esmentat.

Abans que se n'ofereixi una diagnosi en profunditat, les estadístiques dibuixen un panorama no gaire afalagador per al sistema educatiu a l'Arxipèlag, amb lideratges notoris en fracàs acadèmic, abandó prematur de l'escolarització i escassetat de titulats superiors.

De tota manera, les Balears no són l'única Comunitat Autònoma que ha refusat incorporar-se a l'informe PISA. També han pres aquesta via la Comunitat Valenciana, Múrcia, Extremadura, les Canàries i Castella-la Manxa, segons informà ahir el diari El País. L'informe PISA 2000 situava l'Estat espanyol a la coa dels països desenvolupats en relació amb el funcionament del seu sistema escolar.

Segons l'estudi, el model que funciona millor és el de Finlàndia, on són gratuïts per a tothom els llibres de text, el transport i el menjador escolar.

El sistema d'aquest país nòrdic no permet que els alumnes siguin separats segons el seu rendiment i, de fet, és el país on menys distància separa els «bons» d'aquells que van més endarrerits.

Un altre tret diferencial del model filandès és que no existeixen els instituts. L'escolaritat de l'alumnat transcorre al mateix centre dels sis als setze anys.

La carrera de mestre en dura sis i prepara els futurs professionals tant en la matèria específica con en les tècniques pedagògiques per impartir-la. El professor és una de les figures més valorades socialment i es mostra molt motivat.

L'escola privada gairebé no existeix a Finlàndia. Hi ha lliure elecció de centre i gairebé tothom tria el que té devora ca seva, ja que tots els col·legis ofereixen els mateixos serveis.

A hores d'ara, el sistema educatiu a les Illes Balears es troba molt distanciat del que ha aconseguit una certificació d'excel·lència entre tots els països desenvolupats.

Aspectes com la gratuïtat dels llibres de text no arribaran, almanco, en aquesta legislatura.

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris