muy nuboso
  • Màx: 17°
  • Mín: 12°
17°

Els empresaris de restauració es queixen per l'efecte negatiu del desdoblament en els seus negocis

«Hem perdut devers un 80% dels clients»


Des que fa poc més de quinze dies s'inaugurà el tram de desdoblament Palma-Manacor que passa per Algaida, els propietaris dels restaurants de la zona han començat a patir la davallada de clients.

Les pèrdues oscil·len entre el 80% en el pitjor dels casos fins a un «gairebé res». Tot depèn molt de la localització del local i de la senyalització i els accessos que s'ofereixen als conductors de la nova via.

El pitjor cas és el del restaurant Ses Maioles, que es troba just devora la nova carretera. Per arribar-hi s'ha d'anar ara per les anomenades vies de servei, que no són altra cosa que camí de terra. La senyalització és pràcticament inexistent i el conductor es pot equivocar fàcilment.

Un dels propietaris del local, Alberto Sesta, explica que des que el desdoblament està obert han perdut entorn del 80% de la seva clientela. «Cada dia donàvem entre 25 i 30 dinars, ara en feim entre 3 i 5. I el mateix ens passa els vespres, de 40 coberts que servíem, ara tan sols en posam uns vuit». A més, Sesta es queixa que l'entrada cap al seu restaurant és molt petita i tots els camions que abans hi anaven a berenar els matins, ara no s'hi aturen perquè «simplement no hi caben».

El cas oposat el trobam a Ses Regates, dirigit pels germans Raquel i Mariano Velasco, que asseguren que el seu negoci pràcticament no se n'ha ressentit. El restaurant que dirigeixen es troba just davant de Ses Maioles i també s'hi arriba passant per un caminet de terra, però en aquest cas l'accés està més indicat. «Una vegada inaugurada la carretera, una gent va deixar de venir, però en va arribar una altra», explica Mariano. A més, aquest establiment no viu dels estrangers com fan altres i per això el desdoblament no els ha afectat tant.

Si continuam pel desdoblament, a tan sols cinc quilòmetres arribam a Algaida. A la carretera no hi ha ni un sol cartell que indiqui que allà podem trobar algun restaurant, però el fet és que n'hi i molts són restaurants històrics. Cal Dimoni, per exemple, no ha sentit una davallada notòria de la seva clientela. La propietària, Xisca Vanrell, afirma que «els clients habituals ja saben on som. Ara bé, sí és cert que d'estrangers en vénen molts menys que abans». De totes maneres, afegeix que de vegades fins i tot els mateixos mallorquins no són capaços de trobar el restaurant. Vanrell es queixa de la falta d'indicacions per la carretera, fins i tot ha anat a protestar a l'Ajuntament per aquest fet, «però de moment no s'hi pot fer res».

El bufet Can Pistoleta es troba també a Algaida i està dirigit per Maria Isabel Llinàs i el seu fill Gabriel Fuster. Ambdós asseguren que de moment les vendes han davallat entorn del 25%, xifra que els sembla bastant preocupant perquè, com afegeix Gabriel, «si al mes d'agost ja ens trobam amb aquestes pèrdues, què passarà quan s'acabi la temporada i arribem a octubre o novembre. Llavors sí que patirem pel desdoblament».

L'Hostal Algaida també ha vist que els seus clients disminuïen notablement. Una de les propietàries, Catalina Pizà, es queixa que amb la nova carretera la gent que vol anar a dinar al seu restaurant moltes vegades arriba a Palma i no s'ha adonat que han passat de llarg, perquè no hi ha cap senyalització. «El client habitual ve perquè sap on som, però el nou no el troba i desisteix aviat si no localitza el restaurant», assegura Pizà, qui afegeix que «quan més es nota la falta de gent és el capvespre, que hi ha dues o tres hores que no hi ha ningú».

El restaurant Can Mateu també ha patit pèrdues. Arribar-hi és bastant complicat, perquè es troba a la sortida del poble, en direcció cap a Pina, com explica una de les propietàries, Coloma Ballester. «Sempre hem estat un restaurant de segona línia per la nostra ubicació, però des que s'obrí el desdoblament la clientela ha baixat devers un 20 o 30%».

Un dels problemes que més afecten Can Mateu és la falta d'indicacions. «Si el client s'equivoca de camí, arriba a Montuïri abans de veure que ha passat el restaurant», com diu Ballester, que afegeix que fins i tot els habituals s'han perdut alguna vegada.

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris