nubes dispersas
  • Màx: 14°
  • Mín: 11°
12°

El Govern vol negociar «una per una» les carreteres que Foment no li paga

Estaràs considera que aquesta fórmula evitaria el conflicte judicial amb Madrid

89814

Estaràs demana a Madrid que rectifiqui i torni a considerar vigents els anteriors convenis viaris.

J. TORRES.

R.G. / J.T.Palma.
El Govern balear proposa discutir «un per un» els projectes que Madrid no vol pagar, i que estan inclosos en els convenis de carreteres «anul·lats» de manera unilateral per Foment. De manera prèvia, i segons ha demanat amb reiteració el president Matas, la ministra Magdalena Àlvarez «hauria de rectirar» quant a l'anul·lació esmentada i convocar la comissió mixta de seguiment.

Segons manifestà ahir al Parlament la vicepresidenta autonòmica, Rosa Estaràs, aquesta fórmula evitaria que l'Executiu balear denunciàs davant els tribunals els anteriors convenis viaris, valorats en 400 milions d'euros. La majoria de les obres incloses en els contractes de la discòrdia ja s'han executat, i ara el Consolat vol que el Govern central en pagui el cost.

Per la seva banda, el diputat socialista Francesc Quetglas celebrà el «canvi de tarannà» de l'equip de Matas, a qui felicità perquè «intenta evitar el plet». El PSIB-PSOE considerà que la via judicial pot posar en perill el nou conveni que Foment ha posat damunt la taula, i que puja a 569 milions d'euros en total. Tant l'esmentat grup parlamentari com la mateixa Estaràs destacaren la «nova etapa de col·laboració» institucional que es pot obrir després de la reunió mantinguda dilluns entre Matas i Antich.

La resta de formacions representades al Parlament -PSM, EU-EV i UM- coincidiren ahir a expressar la seva satisfacció per l'entesa entre Matas i Antich a l'hora de reclamar de manera conjunta a Madrid inversions en la xarxa ferroviària, però no valoraren igual el desacord en política de carreteres.

Joana Lluïsa Mascaró, diputada del PSM, recordà que el seu partit ja feia molt de temps que reclamava aportacions estatals per millorar les línies de tren. També manifestà que fins i tot l'Executiu havia fet seva una proposta dels nacionalistes aprovada pel Parlament en la qual es reclama que el 2% de les inversions estatals en aquest àmbit siguin per a les Balears. En canvi, criticà els projectes de carreteres del Govern perquè «estan destrossant» el territori.

En el mateix sentit, Margalida Rosselló, diputada d'Esquerra Unida-Els Verds, destacà la importància d'impulsar el transport públic i rebutjà els plans de carreteres del Govern, considerant-los excessius i massa impactants.

Per la seva banda, la presidenta del Consell de Mallorca i d'Unió Mallorquina, Maria Antònia Munar, espera que l'acord entre Antich i Matas en matèria ferroviària sigui aviat una realitat. Segons Munar, es tracta d'«un bon acord que serà acceptat per una àmplia majoria» i que permetrà alleugerir el trànsit suportat per les carreteres. La responsable insular advertí que el seu partit, UM, se sent «plenament satisfet» amb aquesta entesa, que permetrà tenir una xarxa de transport públic de «qualitat».

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris