algo de nubes
  • Màx: 18°
  • Mín:

El Congrés insta Zapatero a finançar noves línies de ferrocarril a Balears

IU i Antich pactaren la proposta, que necessitarà un conveni amb el Consolat

60192

El Govern i Madrid semblen més a prop d'acordar un nou finançament en matèria de ferrocarril.

El Congrés dels Diputats instà ahir el Govern de Rodríguez Zapatero a finançar la millora de la xarxa ferroviària de les Illes. Els grups parlamentaris prengueren la decisió de manera unànime en el si de la Comissió de Foment i Habitatge de la Cambra Baixa.

Si l'Executiu socialista assumeix el «mandat» dels diputats, el Govern balear i el Ministeri de Foment n'hauran de concretar els projectes i les partides econòmiques a través d'un conveni que es desenvoluparia en el marc del Pla estatal Estratègic d'Infraestructures i Transports (PEIT).

La iniciativa del Congrés partí d'una proposició no de llei presentada pel Grup d'IU-ICV i pactada amb el diputat socialista Francesc Antich, el qual hi introduí una esmena transaccional relativa a l'esmentat PEIT.

Convé recordar que, en principi, les Illes Balears i les Canàries havien quedat excloses del PEIT, aprovat a principi d'any. A través d'aquesta normativa, el Ministeri de Foment preveu invertir 242.000 milions d'euros en carreteres i en línies ferroviàries de tota la Península.

L'argument exposat per la ministra de Transports, Magdalena Àlvarez, per justificar l'exclusió era que ambdues comunitats tenen competències exclusives en matèria de tren i d'infraestructures viàries. La decisió no agradà al Govern balear, que presentà al·legacions a aquest pla estratègic.

La consellera balear d'Obres Públiques, Mabel Cabrer, també reclamà una major implicació de l'Executiu central en el desenvolupament del Règim Especial de les Balears -REB-, amb l'objectiu que a través d'aquest instrument es compensin els costs que suposaran les noves línies de tren.

En aquest sentit, la responsable autonòmica avançà que reclamaria fons propis del Govern central per finançar noves actuacions, per exemple l'electrificació de la xarxa de vies ja existent o l'obertura de nous corredors ferroviaris.

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris