Arnau Company, historiador especialitzat en la Guerra Civil a Mallorca i, més concretament, en el desenvolupament que tingué poble per poble, ha orientat ara la seva tasca acadèmica a l'estudi de la Segona República. Hi constata la capacitat que tingué la dreta per constituir un gran partit de masses, el primer de la història de les Balears i la utilització que es féu de la qüestió religiosa per atacar els governs republicans. No amaga les errades i els excessos que cometé l'esquerra, ni la seva tendència a la fragmentació. De tota manera, considera que la tensió a Mallorca no arribà mai als nivells d'altres zones de l'Estat espanyol.
"Estau treballant sobre la II República. Quin és l'enfocament
de la vostra feina?
"He partit de l'anàlisi dels mitjans de comunicació, dels resultats
electorals i dels partits polítics. El que hi he vist de moment
desfà alguns tòpics.
"Per exemple?
"És curiós com en les eleccions de novembre del 1933 la dreta es
presenta unida al voltant de la Unió de Dretes. El sistema
electoral de la República fomentava la formació de grans coalicions
i això contrastava amb la fragmentació de l'esquerra. La dreta
aconseguí fer un gran partit de masses, el primer de les Balears. A
l'esquerra hi ha tres grans partits: el Partit Republicà Federal,
amb una evolució de cap a la fragmentació; Acció Republicana i el
Partit Socialista. En aquelles eleccions, les dretes basaren la
campanya en la religió. L'eslògan era «família, religió,
propietat».
"I el partit de March?
"En les eleccions municipals d'abril del 1931 el gran guanyador fou
el Partit Liberal, després Partit Republicà de Centre, de Joan
March. No obstant això, es com a absté. Fa aquest plantejament:
s'ha produït un canvi de règim i ha de ser gestionat pels
republicans i pels socialistes. Les de juny del 31 agafaren una
dreta desconcertada i fou la victòria de republicans i de
socialistes. A partir del 32, la dreta es reorganitza i ja obté uns
resultats molt bons. El març del 36 hi havia d'haver eleccions
municipals, que no es convocaren. Es nomenaren comissions gestores,
integrades per republicans i per socialistes, en municipis on la
dreta havia fregat el 80% a les eleccions del mateix any. Algunes
d'aquestes comissions gestores foren molt agosarades.
"Quin fou l'eix del debat entre l'esquerra i la dreta a
l'Illa durant la República?
"La religió. Les mesures laïcitzadores del primer bienni de la
República crearen una tensió important. La dreta utilitzà la
religiositat popular contra el Govern, però també és cert que
alguns sectors de l'esquerra manifestaren un anticlericalisme
groller. Per exemple, aplicar la Llei de mendicitat contra la
recaptació d'almoines per part de l'Església. La República limità
l'ensenyament religiós. Hi va haver agressions contra béns
patrimonials de l'Església: tomada de creus de terme, rompuda de
plaques... Tot i això, s'ha de dir que, així com s'ha parlat d'oasi
català en els darrers mesos de la República, també es pot parlar
d'oasi mallorquí. Llevat de l'atemptat contra la Casa del Poble i
la reacció posterior, la tensió fou molt menor que en altres zones
de l'Estat.
"Com s'explica, doncs, la ferocitat de la repressió
posterior?
"Inicialment, es fan detencions, es comet algun assassinat. Però la
punta de la repressió es produeix a partir del desembarcament
republicà a Porto Cristo. Això durà fins al mes d'abril de 1937.
Aquest és un dels tòpics sobre la Guerra Civil. A Mallorca hi hagué
guerra. Un altre tòpic és que els mallorquins guanyaren la guerra.
No és cert. Una xifra molt notable patí represàlies, de manera
incomprensible quan s'observa el comportament de l'esquerra durant
els darrers mesos de la República. Tampoc no és cert que la
repressió fou duita a terme per elements incontrolats. Ho demostra
clarament el fet que els assassinats a les cunetes acaben l'abril
de 1937, amb la destitució del governador civil, Mateu Torres
Bestard, i del cap de la Policia, Francesc Barrado.
"Quines característiques destacaríeu del període republicà a
Mallorca?
"La inestabilitat de l'Ajuntament de Palma, com a resultat de la
inestabilitat dels partits polítics. També en podem destacar la
unió d'un grup de republicans, els d'Acció Republicana, després
Esquerra Republicana Balear, amb el Partit Socialista. En tot cas,
i de manera general, hi havia un mimetisme dels partits d'aquí amb
els seus homòlegs estatals.
"Per què aquesta obsessió d'una certa dreta a utilitzar la
República i la Guerra Civil com a mirall del present?
"Crec que tant la República com la Guerra Civil haurien de ser
temes d'història, no d'actualitat política. Crec que el PP no ho ha
assumit, com ho demostra el fet que donàs suport al reconeixement
del batle republicà de Porreres. La dreta, per regla general, és
molt intolerant. Ho veim durant la II República i en podem establir
paral·lelismes amb l'actualitat. Quan se sent amenaçada en els seus
privilegis, reacciona i, si s'ha de botar les normes, se les bota.
Tot s'hi val, fins i tot carregar-se el sistema.
"Existeixen tones de bibliografia sobre la Guerra Civil i la
República. Què queda per investigar-ne?
"La Guerra Civil és un dels períodes més ben coneguts de la
història de les Illes Balears, bàsicament per les aportacions de
Massot, de Duran i de Llorenç Capellà. No obstant això, ens falta
molt. Quan els militars obrin els arxius, que ja ho comencen a fer,
tindrem molta d'informació de temes que, fins ara, s'han hagut de
reconstruir com en una espècie de puzle. Queda també mirar el
desenvolupament de la Guerra municipi per municipi. És important
evitar fixar-nos tan sols en la repressió física i estudiar com es
torna a articular el poder local de la dreta, el paper educatiu i
ideològic de l'Església... L'estudi de la repressió s'ha d'ampliar
als aspectes econòmics, als socials, als psicològics... En relació
amb la II República, hi ha molta més feina a fer. També ens falten
biografies de grans personatges i d'altres d'un àmbit més
reduït.