El professor de literatura de la Universitat de Manuba (Tunísia) Mounir Khelifa és un dels ponents i codirectors de la XXVI Conferència de la Mediterrània. Des de fa sis anys, un grup d'experts universitaris tenen una presència activa a les jornades que organitza el Dowling College. Defensor del diàleg entre les cultures i preocupat per la progressió de l'integrisme islàmic i la seva, Khalifa aposta per una educació lliure, gratuïta, agnòstica i no sexista.
-Vós afirmau que, a hores d'ara, l'enteniment entre cultures és més necessari que mai.-Després de les tragèdies de Nova York i Madrid, necessitam afavorir el diàleg a la Mediterrània i fomentar l'encontre entre cultures. A Tunísia ho contemplam com un procés necessari d'interculturalitat. El meu país reflecteix molt bé les emocions mediterrànies i les seves influències púniques, romanes, bizantines o àrabs. Aquest exemple de multiculturalitat és el que ens ha de servir d'exemple per combatre l'integrisme. -Per vós, quines són les eines per lluitar contra l'integrisme?
-D'entrada una educació lliure i gratuïta, a més de l'emancipació de les dones, el control de la natalitat i l'ensenyament laic. Tots ells són elements que hem impulsat a Tunísia i que, per ara, ens ha permès frenar l'avanç de l'integrisme islàmic. Educació i innovació són essencials en el procés. -Quina és la vostra aportació a la Conferència de la Mediterrània?
-Més que aportar, allò que venim a fer és aprendre. Des de fa sis anys, un grup de professors i investigadors tunisencs participam de la iniciativa del Dowling College. La nostra presència és molt important per donar força a un important grup civil del meu país que vol fer front a l'integrisme religiós. Cercam elements que donin fonament a la nostra democràcia. -Pensau, com s'ha dit a les jornades, que turisme i treball són uns bons canals per a l'enteniment?
-Tunísia, com les Illes Balears, són dues regions de la Mediterrània que han orientat la seva activitat econòmica cap a la indústria turística i de serveis. Això ens obliga a ser competitius, a millorar constantment la nostra oferta i, sobretot, a oferir seguretat als nostres clients. Però allò que realment és important és la capacitat d'enteniment que atorga el turisme als pobles que el practiquen, ens fa més oberts i dialogants.