muy nuboso
  • Màx: 17°
  • Mín: 12°
16°

El comerç balear cau en la crisi de vendes per l'euro i el recés turístic

El volum de negoci està estancat o fins i tot es troba al 20% per sota del 2003

78728

Els comerciants asseguren que dues temporades turístiques dolentes són males de remuntar, tot i que confien en una reactivació.

L'euro i la «crisi» turística afecten de manera seriosa el comerç de les Balears. Des de les patronals del sector -Pimeco i Afedeco- s'afirma que «el retard en l'inici de la temporada i la inflació acumulada en els dos darrers anys han deixat el sector en una situació difícil». Lluny de remuntar l'estancament del consum detectat a principi d'any, les vendes es mantenen igual o, en alguns casos, fins a un 20% per sota dels mesos d'abril i maig del 2003.

Es tracta d'un estat de percepció que contrasta amb la darrera estadística de l'INE, que xifra en un 6'7% el creixement de les vendes minoristes l'abril passat a les Balears. «És difícil de valorar la caiguda, perquè ens movem per l'estat d'opinió dels nostres associats. Però, en termes generals, no hem avançat gens des del darrer sondeig realitzat a finals de l'any passat», afirmà ahir el secretari general d'Afedeco, Antonio Vilella.

Així, Vilella assenyalà que «pot ser que grans superfícies i cadenes d'alimentació hagin incrementat les seves vendes, però el comerç turístic i el tradicional -roba, calçat i complements- es mantenen igual o, fins i tot, un 20% per sota del mateix període de 2003». Una opinió compartida pel gerent de Pimeco, Àngel Pujol, qui censurà la política del 'tot inclòs' perquè «no pot ser mai el model de futur i danya l'oferta complementària».

El comerç de les Balears acumula problemes. En els darrers dos anys, més de 350 comerços de Palma han tancat o es troben pendents de traspàs. A més, l'estancament del consum ha provocat una caiguda en les vendes que alguns empresaris han xifrat entre un 20 i un 30%. A tot això, i com un peix que es menja la coa, la pèrdua d'ingressos a la indústria turística ha generat un alentiment del consum familiar provocat per la pujada de preus arran de la implantació de la moneda única europea.

I mentre el comerç urbà i d'interior pren força, el turístic es fa de cada dia més feble. Amb tot, Vilella i Pujol confiaren en una «reactivació» del sector.

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris