nubes
  • Màx: 27°
  • Mín: 27°
27°

«Estam tan avesats a rebre turistes que ja no els dedicam la mateixa atenció que abans»

Els ciutadans opinen sobre un estudi que ens situa com la segona comunitat menys hospitalària


Balears és juntament amb Catalunya i País Basc una de les comunitats menys hospitalàries amb el turisme, segons un estudi de l'escola de negocis ESADE i l'empresa DDBO Consulting. Diari de Balears volgué conèixer ahir de primera mà l'opinió que en pensen els ciutadans illencs sobre les conclusions formulades en aquest informe. La majoria de consultats opina que el que passa és que estam massa avesats a rebre turistes.

Caterina Antich fa feina a l'Oficina d'Informació a l'Immigrant (OFIM) de Palma, i pensa que «les dades revelades per aquest estudi tenen una certa explicació. Tots, d'una manera o altra, vivim del turisme i, a més, cada estiu arriben en massa. Hi ha temporades de crisi, és cert, però fins ara sempre han tornat a venir a gran escala. I arriba un moment que ho veus com una cosa segura i et relaxes. Vull dir que et relaxes pel que fa al tracte a l'altre, a la persona individual. A mi, per exemple, moltes vegades em sobta que entres a una tenda a comprar i les dependentes ni tan sols et diuen bon dia».

Francisca Jaume és administrativa del grup Iberostar, i ella «no parlaria de poca hospitalitat. Passa que en els inicis del turisme a Balears, com que era la novetat en fèiem més atenció. I,ara, com que hi estam més avesats, no els donam un tracte tan personal, i això ho deuen notar. A més, l'oferta complementària també és caríssima, perquè en tres mesos has de fer calaix per tot l'any. I també hauríem de tenir en compte un altre factor, que per ventura esperen ser tractats igual que a les seves respectives comunitats autònomes, cosa que és una mica difícil».

Margalida Garcies és la propietària de l'estanc número 98 de Jaume III, i declarà sentir-se «molt sorpresa, perquè nosaltres tractam tothom per igual. De fet, bastants de turistes només entren, miren, demanen preu i se'n van sense dir res. És més, a vegades ja hem tancat, entren i els atenem».

Muriel Ojeda fa de cambrera, i digué «que les conclusions d'aquest estudi no em vénen gaire de nou. Tu saps que són persones que just serviràs una vegada i que no les tornaràs a veure mai més. Clar, i vulguis o no això et condiciona. A més d'això, com que aquí hi ha tant de turisme arriba un moment que te'n canses una mica, i això fa en certs moments que el grau d'atenció no sigui el desitjable».

Pep Joan, propietari de la cerveseria Lorien de Palma, afirmà que «jo no em fii gaire de les enquestes. Hauries de saber quantes persones han estat consultades, a quina banda de les illes han passat les vacances, etc. Si no, és paper banyat. I el tema aquest de tractar bé el turisme ha arribat a uns extrems excessius, i ho dic per la campanya aquesta d'un turista un amic. Entre poc i massa... no sé si m'explic. Una cosa és viure del turisme i una altra ben diferent fer de llepaculs».

Miquel Crespí és carter de professió i opinà que «a pesar de les enquestes jo crec que tothom s'esforça per donar bon servici a les persones que ens visiten. La gent de la nostra professió, per exemple, sempre que ens demanen una adreça donam totes les explicacions que facin falta».

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris