muy nuboso
  • Màx: 16°
  • Mín: 11°
16°

Els professors d'ESO tingueren 990 baixes per motiu psicològic el 2003

Ansietat i depressió són les patologies més freqüents, segons Educació


Els professors d'Institut de les Balears demanaren un total de 990 baixes per motius psicològics, segons es desprèn de les dades de la Conselleria d'Educació referides al 2003. Cada cop que un professor sol·licita una baixa d'aquest tipus té dret a gaudir de quinze dies de descans. Però no vol dir que les 990 baixes sol·licitades el 2003 siguin de professors diferents, sinó que una mateixa persona en pot fer més d'una, segons la gravetat de la situació.

La depressió i l'ansietat representen el cinquanta per cent del total de dolències psicològiques patides pels ensenyants. I aquestes malalties assoleixen una gravetat forta en 81 casos. En canvi, just s'han detectat 9 afectats d'agorafòbia, que és un mal derivat de la por a parlar en públic. ¿Què passa, als instituts?

Víctor Higón va ser professor de secundària al Francesc de Borja Moll (Polígon de Llevant) entre 1986 i 1992. Tot i que els alumnes d'aquesta barriada pateixen problemes especials de marginació i desestructuració familiar, ell considera que per tot «els joves arriben a l'Institut amb una altra aptitud. Abans, els valors d'autoritat i de respecte estaven molt clars, entre alumne i professor hi havia una distància sagrada. I avui en dia, no».

Víctor pensa que és una «qüestió de canvi social, que afecta tant a les escoles com a les famílies. Avui en dia les regles del joc no queden clares, no sabem quins són els rols de cadascú, sempre seguit els has d'anar renegociant. Imagina que ets un professor de 50 anys, i bergantells de 12 et tracten de tu o t'insulten. Un temps això era impensable, i clar, ara et trobes amb aquestes i tu, com a persona, és que tornes no-res».

Sembla que el canvi es va començar a notar clarament a principis de la dècada dels noranta, coincidint amb l'entrada en vigor de la LOGSE.

Més que a ensenyar una matèria concreta, els professor de secundària destinen la part grossa de la classe a fer servir tècniques de comunicació i convivència per mantenir l'ordre dins l'aula. Tot i la utilitat de les habilitats comunicatives, l'experiència de Víctor és que «jo no he conegut cap professor que s'adaptàs bé al canvi. Si ets jove, l'aguantes millor; però si a certa edat et comencen a parlar malament...».

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris