muy nuboso
  • Màx: 17°
  • Mín: 11°
17°

Vi i formatge de les Illes són els únics productes de qualitat a l'alça

Davalla la comercialització dels licors, la sobrassada i l'ensaïmada

El vi i el formatge de les Illes Balears són els únics productes de qualitat que augmenten el valor de la seva comercialització, mentre que la sobrassada, l'ensaïmada i els licors tradicionals -com el gin, les herbes o el palo- perden pes. Així es desprèn de les darreres dades de què disposa la Conselleria d'Agricultura pel que fa al volum i al valor de la comercialització de les diferents marques de qualitat de les Illes.

Segons les dades de l'any 2002, la denominació d'origen Formatge de Maó-Menorca és la que més volum econòmic genera, amb 12'9 milions d'euros, un 7% per sobre de l'any anterior. A més, la del formatge és una de les marques de qualitat més productives de les Illes, amb 2'2 milions de quilos a l'any.

Juntament amb el formatge, només les denominacions d'origen del vi mantenen una tendència a l'alça pel que fa a volum de negoci. Les marques de qualitat del vi van obtenir un total de 15'1 milions d'euros i totes van incrementar la seva facturació sobre l'exercici anterior. En aquest camp, destaca l'important creixement del Vi de la Terra de les Illes Balears, que va superar amb un 72% el valor de la seva comercialització. Aquesta marca va generar 2'9 milions d'euros, amb una producció de 354.000 litres.

També sorprèn la Denominació d'Origen Pla i Llevant de Mallorca, que va augmentar el volum de negoci un 35% respecte de l'any anterior. El 2002 va generar 4'2 milions d'euros oferint al mercat 834.000 litres de vi.

L'estudi comparatiu revela que la denominació d'Origen de Binissalem se situa entre les marques de qualitat més productives, aportant al mercat 1'1 milions de litres de vi, fet que la converteix en la principal denominació d'aquest producte a les Balears. Amb aquesta producció, van entrar 7'5 milions d'euros l'any 2002, un 18% més que la temporada anterior. Finalment, el Vi de la Terra d'Eivissa també creix i amb una producció de 41.000 litres va augmentar el valor de la seva comercialització un 16 per cent, arribant als 175.000 euros l'any 2002. La crisi en el consum de productes alcohòlics tradicionals es constata en l'evolució a la baixa que tenen en el mercat el Gin de Menorca, les Herbes Eivissenques o el Palo de Mallorca. Aquests tres productes perden pes d'una forma remarcable.

El Gin de Menorca davalla un 37% el volum de factuaració, que passa d'1'6 milions d'euros amb 268.000 litres. Les Herbes Eivissenques aporten 1'3 milions de negoci (un 30% menys que l'any anterior) produint 226.000 litres. Finalment, el Palo decau un 18% i amb 115.000 litres al mercat només obté 612.000 euros.

Un altre dels productes que també va a la baixa és l'ensaïmada, que compta amb una marca de qualitat pròpia. La indicació Geogràfica Protegida (IGP) Ensaïmada de Mallorca va provocar una facturació inferior al milió d'euros, un 13% per sota de l'any 2001, i va produir 221.000 quilos d'aquest dolç tradicional.

En la mateixa situació es troba la sobrassada, tot i que aquesta és la marca de qualitat que més produeix de les Illes Balears. Els 2'5 milions de quilos d'aquest producte que l'any 2002 sortiren al mercat van generar un negoci de 10'9 milions d'euros, el segon més important de les Illes, però un 8% inferior al de l'any anterior.

L'estudi no inclou dades comparatives de les marques de qualitat que s'han creat recentment, com la que afecta els porcs o a l'agricultura ecològica, però aporta dades que permeten valorar el seu pes en el mercat. El Porc Mallorquí Selecte suposa 1'4 milions de quilos, que originen dos milions d'euros d'ingressos; mentre que la incipient agricultura ecològica va generar l'any 2002 una facturació de 600.000 euros.

Sumant totes les marques de qualitat existents a les Illes Balears s'obté un volum de factuaració que supera els 46'1 milions d'euros, el que suposa un increment respecte del 2001 del 4%. D'aquesta manera es constata que les marques de qualitat que guanyen valor -el vi i el formatge- compensen les que -com els licors, la sobrassada o l'ensaïmada- perden pes en el mercat.

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris