algo de nubes
  • Màx: 15°
  • Mín:

L'art i la cultura de les Balears coincideix a destacar el 'fantàstic' edifici i la 'magnífica' col·lecció

Afirmen que Es Baluard serà un focus d'irradiació cultural

M.C./P.G. Palma.
Qualificatius com «fantàstic», «magnífic» i «sorprenent», per referir-se a l'arquitectura d'Es Baluard, i paraules d'elogi com ara «es tracta d'una col·lecció molt completa», «hi ha obres molt bones», «un fil conductor molt coherent», per definir el fons del Museu foren els comentaris més repetits pels artistes i pels galeristes locals que assistiren a l'acte inaugural del centre.

BERNAT REBASSA. El director de la galeria Altair destacava que «la col·lecció» amb la qual Es Baluard, «un museu imprescindible», comença la seva trajectòria «és la necessària per obrir les seves portes». Segons el galerista, «ara el nou repte sirà completar-la» i afegí que «qualsevol museu en qualsevol ciutat del món és un dinamitzador de la cultura».

ISABEL MIRALLES. La responsable de la galeria Lebassi explicà que es tracta d'«un espai molt interessant, en la línia dels museus actuals pensats per ser recorreguts i que les obres no hi siguin sempre les mateixes». A més, la galerista destacà que les peces de la col·lecció «estan molt ben triades» i que allò important «no és tenir moltes obres d'autors coneguts, sinó obres bones».

J. ANTONI HORRACH. Segons el responsable de la galeria Horrach Moyà, amb l'obertura del Museu «es cobreix a la fi una necessitat que era urgent a Mallorca» i es qüestionava irònic «per quan una facultat de Belles Arts per a les Illes». Referint-se a la col·lecció, el director de l'Horrach Moyà destacà que «és molt extensa per poder-la veure en un dia com el d'avui».

SUSY GÓMEZ. Entusiasmada amb la visió del Museu, l'artista mallorquina coincidí amb Joan Antoni Horrach, considerant que «avui no és un dia per a la reflexió, és el dia de la celebració».

CATY JUAN. Segons la pintora, que sí que trobà temps per reflexionar, «la ciutat de Palma s'ha de sentir molt orgullosa de tenir Es Baluard», un centre que al seu parer «servirà d'incentiu per a la gent jove». Juan lloà també la col·lecció. «Les obres m'han semblat molt bones», si bé va assegurar que hi tornarà per poder gaudir d'una visita més tranquil·la.

GUILLEM NADAL. El pintor coincidí amb Caty Juan que era necessari tornar al centre per veure'l amb més temps. Així, manifestà que «avui només hi he vist gent» i afirmà que hi tornaria per recórrer les sales amb més calma. Tot i això, recordà que «quan el vaig veure buit per primera vegada ja em va parèixer magnífic».

COLL BARDOLET. Un poc confós entre la multitud, el pintor català explicava que «no he pogut veure bé l'exposició, hi tornaré un altre dia amb més calma». En tot cas, sí que va poder admirar «el panorama, la situació i l'edifici», que qualificà d'«esplèndids».

TERESA MATAS. «M'encanta, m'ha agradat moltíssim, n'he quedat fascinada». Amb aquestes paraules l'artista expressava les seves primeres impressions sobre el Museu. Referint-se a la col·lecció, afirmà que «hi ha obres molt bones» i «tornaré per veure'n amb més deteniment totes les peces, ja que la visita ha estat molt ràpida». Per acabar, Matas, que va quedar bocabadada amb l'històric espai de l'Aljub, confessà que en el futur «m'agradaria tenir l'oportunitat de fer-hi una instal·lació».

AMADOR MAGRANER. L'Aljub i l'obra de Rebecca Horn també captivaren aquest creador, per exterioritzar el mateix entusiasme amb la resta del Museu. «L'espai és fantàstic. En línies generals, jo diria que es tracta d'una iniciativa molt positiva per a la comunitat artística de les Illes. A pesar de les crítiques rebudes, un ha de retenir la part positiva: Es Baluard era allò que Mallorca necessitava». Amb aquestes paraules, el jove artista comentava les seves primeres sensacions. Així mateix, opinava sobre la col·lecció: «Hi ha coses que encara s'han de polir, però s'ha de pensar que som al començament i convé donar-hi suport».

RAMON CANET. Coincidí amb la resta de convidats en l'«èxit» de la inauguració, que qualificà d'«esdeveniment sociocultural importantíssim per a Mallorca». El pintor definí tot el conjunt de la col·lecció com a «extraordinari» i confià que s'«anirà enriquint amb el temps».

JOAN SOLER. Segons l'artista, «tant l'edifi com el muntatge de les peces seleccionades, a part de la meva -ironitzà- m'han semblat magnífics». Soler quedà satisfet de manera especial amb «la sèrie completa de ceràmiques de Picasso», com també amb tot l'ambient que Es Baluard dedica «al paisatgisme». A més, es mostrà convençut que «la base és bona perquè el futur sigui millor» i per potenciar-la aventurà la necessitat d'«oferir una bona programació a fi que es pugui diferenciar de la resta de museus».

LLORENÇ CAPELLÀ. La primera impressió que l'escriptor volgué destacar és la que va tenir en veure l'edifici, una obra «d'acord amb l'espai escènic original, la murada, amb una qualitat exquisida». Quant a la col·lecció, va reconèixer que no l'havia poguda veure tota, però sí prou per adonar-se que «ha estat un encert contextualitzar la tradició pictòrica mallorquina en un entorn més ampli i internacional». A més, assegurà que «Es Baluard suposarà un 'boom' cultural molt important. Palma necessitava un museu que donàs compte de la capacitat d'estimar l'art que té aquest poble».

RAFA FORTEZA. Més sentimental, l'artista es mostrà singularment captivat per l'arquitectura del Museu i posava un èmfasi especial en el fet d'haver recuperat un espai que havia estat inutilitzat tant de temps». El pintor conclogué que un pic acabada la realització, «ara és l'espectador qui se l'ha de fer seu tenint en compte que l'art no necessita estudis, sinó sensibilitat».

PATRICK GUINO. L'escultor francès, com tots, va tenir temps per gaudir de la festa: «És estupenda. Crec que no podria haver estat millor, sobretot perquè hi hem pogut tenir la presència dels reis». Però sobretot valorà el contingut del fons artístic: «Personalment m'estim més aquest Museu que el centre d'art modern de París -Palais Tokio- perquè en aquest les obres segueixen un fil conductor», justificà. Guino lloà «l'alt nivell de la col·lecció», de la qual remarcà el «conjunt de dibuixos del segle XX», com també «les ceràmiques magnífiques de Picasso».

J. CARLES GOMIS. L'assessor d'art de l'Ajuntament de Palma ressaltà la solució arquitectònica de l'edifici, del qual afirmà que «és una joia». Així, es mostrà convençut que Es Baluard «contribuirà a la xarxa museística de Mallorca i serà un incentiu per a tots». Gomis, que ja coneixia les diverses sèries que integren el fons del Museu, en ressenyà que «s'ha fet una selecció de les peces millors, per aconseguir un conjunt perfectament coherent».

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris