cielo claro
  • Màx: 23°
  • Mín: 16°
23°

El transport marítim encareix fins un 7% les mercaderies a les Balears

Les pimes de les Balears i Canàries exigeixen lleis comercials pròpies

El transport marítim encareix entre un 5 i un 7% les mercaderies a les Balears. Les taxes portuàries continuen suposant un gravàmen important sobre l'importació de matèries primes i productes elaborats. Per aquest motiu, les federacions del petit i mitjà comerç de les Balears i Canàries, Afedeco i Coreco, han creat un front comú en la Confederació de la Petita i Mitjana Empresa de Comerç Insular, Copymsula.

La nova confederació, que va quedar constituïda ahir dematí a Palma, exigeix al Govern central lleis comercials diferenciades als arxipèlags que atorguin a les seves empreses una major competitivitat. A més, Copymsula demana a l'Estat «millorar» els ajuts al transport, eximir les Balears i les Canàries de la liberalització total dels horaris comercials i permetre una legislació comercial pròpia.

Els presidents de la Federació d'Empresaris del Comerç de Balears (Afedeco), Pau Bellinfante, i de la Confederació Regional de Comerç de Canàries (Coreco), Luis de Miguel Bartolomé, ocuparan els càrrecs de vicepresident i president, respectivament, de Copymsula. Ambdós van ratificar els seus estatuts, que ja van ser aprovats el passat 11 d'abril a Las Palmas de Gran Canària, en presència dels directors generals de Comerç de les Canàries i les Balears, Pedro de León Boissier i Francisco Tutzó.

De Miguel Bartolomé va recordar que la idea de crear aquesta organització va sorgir de «la necessitat de transmetre al Govern central les peculiaritats econòmiques dels arxipèlags, que pel seu caràcter insular tenen uns costs afegits». Sobre això, Bellinfante, vicepresident de l'associació, va assenyalar que les mercaderies a les Illes «són entre un 5 i un 7% més cares que a la Península». A aquests sobrecosts s'han de sumar els de la doble i triple insularitat.

És per això que la «millora» dels ajuts al transport que ja atorga l'Estat serà una de les principals reivindicacions de Copymsula, a la qual també s'ha d'afegir la relativa als sobrecosts de l'emmagatzematge. Una altra de les grans peticions de la nova entitat és que s'atenguin les «peculiaritats» de les empreses insulars i que per això es «respecti» que aquests territoris tenguin una legislació comercial pròpia. Així mateix, Copymsula exigeix que s'eximeixi els territoris insulars de la liberalització total dels horaris comercials el gener de 2005.

Les taxes portuàries
La Cambra de Comerç de Mallorca ve denunciant des de fa cincs anys la pressió que exerceix la tarifa portuària sobre el tràfic de mercaderies, la T-3. Per aquest concepte, les empreses balears abonaren més de 24 milions d'euros el 1999, quantitat que, finalment, hagué de suportar la butxaca del ciutadà.

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris