muy nuboso
  • Màx: 14°
  • Mín:
11°

Aena recaptà 60 milions per les taxes de passatgers i seguretat

Sampol censura que l'Estat augmenti els tributs


Aeroports Nacionals i Navegació Aèria (Aena) recaptà l'any passat 59'8 milions d'euros per les taxes aeroportuàries que es paguen per l'ús dels tres aeroports illencs. El pagament d'aquests tributs, com també l'actualització del seu import l'any 2003, ha estat qualificat de «decisió política desafortunada» pel vicepresident del Govern, Pere Sampol, que considera que en la situació actual «la indústria aeronàutica necessita incentius i no més imposts».

Els tributs que comporta el trànsit aeri es divideixen en dos segments: les taxes de navegació aèria que es paguen a Eurocontrol -per les rutes utilitzades per les aeronaus- i a Aena -per l'aproximació als aeroports- i les pròpiament aeroportuàries.

Entre aquestes darreres hi ha la taxa d'aterratge, que es fixa segons el pes dels avions en el moment de l'enlairament; la d'estacionament; la de manipulació de mercaderies -que només afecta els avions de càrrega- i les dues que incideixen directament en els viatgers: la de passatgers i la de seguretat.

Un estudi elaborat per la Direcció General d'Economia amb dades del 2002 estableix que aquests 59'8 milions es recapten només per les taxes de passatgers i de seguretat. La primera suposa 3'79 euros per persona, encara que el seu import és diferent si es tracta de vols a la Península (3'22 euros) o si són interinsulars (1'14). L'impost de seguretat implica pagar gairebé un euro per passatger.

D'acord amb aquest estudi, la quantitat que es paga per la taxa de passatger varia segons quina sigui la companyia aèria i el vol i la recaptació estimada en tancar el 2002 va ser de 50 milions d'euros. A aquesta xifra s'han d'afegir els 9'8 milions de l'impost de seguretat, i si se sumen els dos conceptes s'arriba a 59'8 milions (uns 10.000 milions de pessetes).

El director general d'Economia, Antoni Monserrat, manifestà que la competitivitat en el sector turístic i del transport aeri es veu influïda pels imposts que s'apliquen. «En el cas de la indústria aeronàutica entenc que està molt carregada, perquè els aeroports de les Balears tenen beneficis i podrien jugar a potenciar-los reduint els costs».

Monserrat diferencià el negoci turístic, bàsic per a l'economia illenca, del moviment de residents. «Ens queixam del sobrecost que té per als ciutadans de les Balears moure'ns», digué.

El director general d'Economia criticà el doble discurs del Govern central, que per una banda critica l'ecotaxa, però per l'altra no minva les taxes que cobra el Ministeri de Foment a través d'Aena. «S'atreveixen a dir que l'ecotaxa ens fa anticompetitius, però repercuteix directament en la qualitat del nostre producte turístic, al contrari que aquestes taxes, que només beneficien altres aeroports».

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris