nubes dispersas
  • Màx: 16°
  • Mín:
14°

El CIM pagà 3 milions el 2002 per noves expropiacions de carreteres

La majoria dels 500 afectats han cobrat quasi la meitat del preu

T. GARCIES. Palma.
Les expropiacions derivades d'obres en carreteres havien estat tradicionalment una de les grans assignatures pendents de l'Administració, sobretot per la increïble lentitud amb la qual es tramitaven en molts de casos.

La falta de disponibilitat econòmica o la simple desídia de fer córrer els papers han duit a situacions límit com ara que alguns propietaris s'hagin vist abocats a esperar fins a 12 anys per cobrar les indemnitzacions que els pertocaven per llei.

D'ençà que va assumir les competències en carreteres, fa poc més d'un any, el Consell de Mallorca ha començat capgirar de dalt a baix aquesta situació per aconseguir que els afectats per una obra cobrin el que pertoca i tan aviat com sigui possible.

Una part molt important de les 86 obres de millora projectades fins ara pel Consell haurà requerit algun tipus d'expropiació de terrenys.

Per aquest motiu el Consell, només durant el 2002, va activar més de 500 expedients d'expropiació i ja ha satisfet als particulars afectats una quantitat superior a 3 milions d'euros.

De fet, s'intenta garantir que tots els propietaris hagin cobrat, al cap de pocs mesos d'acabades les obres, la quantitat acordada.

Aquestes són les primeres dades que s'avancen de la feina duita a terme pel Departament insular de Carreteres.

El procediment seguit a l'hora de tramitar les expropiacions és el tradicional de citar els afectats i aixecar acta d'ocupació a fi de poder utilitzar els terrenys de manera immediata. Això sí, en el moment en què es formalitza aquesta passa, el Consell ja fa efectiu entre el 30 i el 40% del preu total en què s'hagi valorat la propietat. A més, en el cas d'haver-hi un acord absolut sobre el preu amb el propietari, es paga la totalitat de la xifra.

El director insular de Carreteres, Gonzalo Aguiar, apunta que «intentam arribar a acords amb tots els propietaris, però no sempre és possible, si bé es paguen uns preus de mercat ben raonables». També exposa que el fet que molts terrenys de foravila estiguin sobrevalorats pel seu valor immobiliari, sobretot pensant en inversors alemanys, determina que els propietaris sovint no estiguin d'acord amb el preu.

El titular de Carreteres comenta que «la diferència principal que hem introduït és que no es projecta cap obra sense la inclusió d'una partida econòmica suficient per a les expropiacions. A més, cap obra no es comença sense que s'hagi transferit almanco una part dels doblers a tots els afectats».

Aguiar destaca que per complir aquests tràmits ha estat necessari un important esforç humà.

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris