algo de nubes
  • Màx: 20°
  • Mín: 19°
19°

La flota balear d'autocars de línia regular és vella, escassa i deficient

El Govern es compromet a destinar doblers per renovar vehicles a partir del 2002

Pocs i vells. Aquesta és la principal conclusió de la diagnosi del servei d'autocars per al transport regular de viatgers per carretera a les Balears, realitzat per la Conselleria d'Obres Públiques, Habitatge i Transports per al pla director sectorial de transports de l'Arxipèlag i presentat ahir pel conseller Francesc Quetglas i pel president del Govern, Francesc Antich. Un total de 26 empreses per a 37 concessions i 259 línies realitzen aquest servei a les Balears, sumant anualment 647.247 viatges i 12'5 milions de passatgers, amb increments considerables de l'oferta i de la demanda durant l'estiu. El parc mòbil dels autocars balears és de 228 vehicles amb una antiguitat mitjana de 12'7 anys. L'edat mitjana de la flota mallorquina (14'6 anys) supera en més de 4 anys les de Menorca (10'4 anys) i Eivissa-Formentera (10 anys). Dues terceres parts tenen més de 10 anys.

Malgrat tenir una flota escassa i vella, la demanda d'autocars augmentà un 12 per cent entre el 1997 i el 2000. El cost dels serveis realitzats és de 3.933 milions de pessetes, amb una despesa de 279 pessetes per quilòmetre. A Mallorca, el cost és més elevat que a la resta de les Balears per la major densitat urbana i per la congestió de la xarxa viària. Totes aquestes dades, emperò, obtenen el seu autèntic valor si les comparam amb altres comunitats. En aquest cas, la diagnosi ha aplicat una comparació detallada amb un territori semblant, les Canàries. Les seves dues illes majors, Gran Canària i Tenerife, a més del factor comú de la insularitat, són comparables amb Mallorca per la població i per l'activitat turística que s'hi desenvolupa.

Així, Gran Canària compta amb 312 autocars i Tenerife amb 426, mentre que Mallorca queda molt lluny, amb 146 vehicles. Si la mitjana d'antiguitat de la flota mallorquina és de 14'6 anys, la de Gran Canària és de 7'6 i la de Tenerife de 5'5 anys. Els 11'4 milions de quilòmetres realitzats anualment pels autocars mallorquins també queden molt enfora dels 27'4 milions dels de Gran Canària i dels 30'7 milions dels de Tenerife. En aquest mateix sentit, els 7'4 milions de viatgers anuals a Mallorca són una quantitat molt inferior als 29'8 milions de Gran Canària i als 35'1 milions de Tenerife.

Davant totes aquestes dades, Antich expressà ahir el «compromís» del Govern d'incrementar «de manera molt important» a partir del 2002 les partides econòmiques dirigides a la renovació de la flota d'autocars i contribuir així a superar la situació «d'oblit històric i de desprestigi del transport públic, a la qual ha estat sotmesa les darreres dècades». Antich explicà finalment que el Ministeri de Foment preveu una despesa de 4'8 bilions de pessetes, dels quals les Balears aprofitaran tan sols 18 milions. El president es preguntà, en to crític, «si ens pertoca o ens mereixem aquesta quantitat».

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris