algo de nubes
  • Màx: 16°
  • Mín: 11°
12°

Les institucions experimentaran als mercats municipals la catalanització

Es considera una plataforma ideal per familiaritzar el consumidor amb la llengua

Els mercats municipals s'han convertit en el focus d'experimentació de les campanyes de Normalització Lingüística. Tant l'Ajuntament de Palma com el Govern balear han dedicat, i continuen fent-ho, nombrosos esforços per aconseguir que el català sigui la llengua vehicular entre placers i compradors, un fet que es compleix a la perfecció en el llenguatge oral, però que costa molt d'estendre a nivell de la comunicació escrita.

Però el 2001 ha de ser l'any de la catalanització dels mercats. Més que res perquè el de l'Olivar, considerat el paradigma d'aquests tipus d'infraestructures, s'ha de sotmetre al seu procés de reforma. Un procés de reforma que costa més de 1.200 milions de pessetes però per al qual el vicepresident econòmic del Govern balear, Pere Sampol, ha promès 400 milions de pessetes. Els doblers de vicepresidència no arribaran, però, a canvi de res. Sampol ha promès els 400 milions, però els ha supeditat a l'aplicació de la Normalització Lingüística en tots els nous rètols i a la utilització del català com a llengua escrita en les paradetes.

Des de la resta de les institucions també s'està treballant ferm en la normalització dels mercats. Així per tant, Política Lingüística va repartir nombroses pales amb els noms dels peixos que es poden trobar en els mercats per tal que els placers puguin adaptar-se a la normalització. La mesura va ser implantada a Santa Catalina amb un èxit desigual, però era la primera vegada que els compradors mallorquins veien els noms dels peixos escrits en la seva llengua materna. Tothom sabia que un moll era un salmonete, però ningú no havia vist escrita la paraula moll.

En el balanç de les seves actuacions Melià va explicar que aquesta havia estat una de les primeres passes i que en el futur s'emprendrien noves mesures per tal de catalanitzar altres sectors del mercat. Sembla que Cort també està disposat a contribuir en aquest aspecte, un camí llarg però que dóna uns excel·lents resultats. La idea, per què enganar-nos, no és nova. El mercat de la Boqueria, en ple centre de Barcelona va servir per tal d'experimentar amb la Normalització Lingüística a Barcelona amb un resultat molt bo. El mercat està normalitzat.

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris